Jaro je tady

Metodické poznámky k pracovním listům.

Pracovní listy najdete v tištěné Mozaice a můžete si je také stáhnout v PDF, tentokrát po jednotlivých listech:

 Jaro je tady – poznámky k aktivitám
Ptáček na kolíček
– Jarní květiny 1
– Jarní květiny 2

VÝZVA NA BŘEZEN

Okořeňte si oddílový život měsíčními výzvami. Schválně, jestli zvládnete splnit neočekávatelné výzvy.

Věková kategorie: Nejlepší pro mladší (3. – 5. třída) a starší (6. – 8. třída) děti (po náležité úpravě lze použít i pro jiné věkové kategorie).

Počet účastníků: 8–16 (oddíl/družina)

Další materiál: Fotoaparát (třeba na mobilu), počítač s připojením na internet.

Co s tím: Předložte dětem výzvu jako námět na jarní měsíce. Podtrhněte užitečnost a možnost případného tisku a svázání vzniklé publikace. Nechte děti nejprve vybrat on-line platformu na tvorbu společného dokumentu (nabízí se třeba Google dokumenty nebo Office 365). Naveďte je k potřebnosti členění dokumentu na obrazovou a textovou část. Inspirací pro rozložení na stránkách mohou být například různé encyklopedie rostlin a živočichů. Když budete mít dokument připravený, zaveďte řeč na získávání fotek. V ideálním případě by děti měly v průběhu týdne získat několik fotek různých rostlin ze svého okolí.
Na společném setkání si děti nasdílí obrázky a vyberou, které rostliny zařadí do herbáře a které fotky se k tomu hodí nejlépe. Je třeba, aby děti také samy identifikovaly příslušné rostliny. Když bude herbář hotový, je možné ho dětem třeba před táborem (nebo i dříve) vytisknout, sešít a předat jim jejich společné dílo k určování jarních rostlin.

Další náměty: V tvorbě je možné pokračovat i v průběhu roku, a získat tak kompletní představu o rostlinách ve svém okolí. Vše záleží na hloubce zájmu dětí.

Úprava obtížnosti: Mladším dětem je možné připravit sdílený dokument a případně i pomoci přímo s vkládáním obrázků.

PTÁČEK NA KOLÍČEK

S příchodem jara kolem nás začínají zpívat ptáčci. Vytvořme si pár ptáčků a vyzdobme si s nimi okolí.

Oblast: Rukodělka

Cíl: Děti umí vystřihovat a lepit a znají zbarvení vybraných malých pěvců.

Věková kategorie: Nejmladší (1. – 2. třída) a mladší (3. – 5. třída)

Další materiál: Pastelky (nebo jiné barvy), nůžky, tvrdý papír, lepidlo (Herkules), dřevěný kolíček

Co s tím: Děti si obkreslí šablonu na tvrdý papír a vystřihnou. Vystřiženou šablonu si vybarví podle malého pěvce, který se jim nejvíce líbí. Ideálně by měly vybírat z nějaké encyklopedie, osobního pohledu na krmítko, nebo z vybraného obrázku či videa na internetu. V ideálním případě by děti měly vědět jméno ptáčka, kterého si vybraly. Tvar šablony je vhodný pro téměř všechny malé pěvce. Děti by se měly snažit co nejvěrněji přiblížit barevnému schématu opravdového ptáčka. Když mají ptáčka vybarveného, přilepí ho na kolíček. Pokud chtějí (nebo budou výslední ptáčci viset někde v prostoru), lze připravit i zrcadlovou variantu šablony a udělat druhou stranu kolíčku ideálně stejně.
Na konci aktivity si děti vzájemně ukážou své výtvory, ptáčky pojmenují a popíší nejdůležitější poznávací znaky kresby.

Úprava obtížnosti: Mladším dětem lze připravit již vystřižené ptáčky. Starší děti se mohou více zaměřit na informace o ptáčcích, případně upravit tvar ptáčka tak, aby se víc blížil skutečnosti (zobák, délka krku apod.).

JARNÍ KVĚTINY (DVA LISTY)

Blíží se jaro a s ním i jeho krásné ozdoby – jarní květiny. Seznamte děti s těmi nejběžnějšími.

Oblast: Přírodověda

Cíl: Děti znají nejběžnější jarní květiny.

Věková kategorie: Mladší (3. – 5. třída) a starší (6. – 8. třída) děti

Počet účastníků: Oddíl/družina, lze použít jednotlivě.

Další materiál: Pastelky, tužka

Co s tím: První list s kartičkami má více možností využití. Jednak je možné papír podlepit čtvrtkou (nebo rovnou vytisknout na tvrdý papír) a rozstříhat na jednotlivá okénka. Vznikne tak pexeso, kdy se hledají květiny k jejich názvům. Dále je možné podlepený papír rozstříhat tak, že u sebe zůstanou květina s názvem a popisem. Tak vzniknou příruční kartičky k určování květin v přírodě. Také je možné vystříhat kartičky jako v předchozím příkladě a pak je přehnout a slepit tak, že vždy bude příslušná květina z jedné strany a její popis z druhé. Tak je možné získat kartičky na procvičování poznávání květin. Ukáže se obrázek, děti řeknou svůj tip a pak se můžou zezadu přesvědčit, zda se trefily. Věřím, že zkušený vedoucí dokáže najít i další využití tohoto materiálu.

Druhý list se hodí pro využití buď přímo venku s dětmi, nebo i pro distanční činnost. Děti mají na procházce list u sebe, hledají příslušné kytičky, vybarvují si podle nich obrázky na papíru. Můžou si také zaznamenávat, kolik kterých najdou. Pokud budete mít k dispozici kopii mapy příslušného místa, mohou do mapy vyznačovat, kde se které květiny nachází.
Na co si dát pozor: Je třeba děti poučit, aby květiny bezdůvodně netrhaly a neničily. V přírodě mohou potěšit i další kolemjdoucí. Dále je třeba respektovat hranice pozemků, zvláště zahrad, kde mnohdy tyto květiny rostou.