Environmentální výchova v hlavní roli druhého on-line setkání

Ve čtvrtek 10. prosince se uskutečnila již druhá on-line výměna zkušeností, tentokrát na téma environmentální výchovy. Přes dvacet vedoucích se připojilo a diskutovalo o tom, kde hledat inspiraci na environmentální aktivity, jak mít ekologičtější tábor či jak mluvit o klimatické změně v oddíle.

Hlavními body setkání byly čtyři prezentace od vedoucích, které se environmentální výchovou dlouhodobě zabývají. O ekologizaci tábora a oddílu mluvila Taky z 48. PTO Stezka, o využití výukových programů ze středisek ekologické výchovy Pavla ze Safíru Kdyně, problém klimatické změny nastínila Tirís z 32. PTO Severka a téměř dvouhodinové setkání zakončila Paša z 68. PTO Brabrouci svou prezentací o výchovných programech, odborkách, badatelství a o tom, kde obecně hledat inspiraci pro environmentální aktivity. Zbyl ovšem dostatek času i na dotazy a diskuzi, ve které se probíralo například téma ekologického stravování na akcích nebo jak nakupovat na velké akce bez zbytečných obalů.

A jaké konkrétní tipy zazněly? Třeba že mnoho hygienických přípravků jako mýdlo, šampon či prací gel si lze vyrobit snadno a jednoduše i na táboře s dětmi. Ty se tak nejen dozví, z čeho se přípravky vyrábějí, ale také, že vyrábět vlastní mýdlo může být i zábava. A jako bonus se do nejbližší půdy a vody nedostane zbytečná chemie, která škodí rostlinám i živočichům. Děti se mohou také snadno zapojit do péče o vlastní záhonek s bylinkami či jahodami a velkým přínosem je podle Taky i to, když si děti vyrobí vlastní bezinkový sirup nebo jiné produkty z lokálních zdrojů. To potvrzuje i Pavla: „Člověk by nevěřil, jak jsou děti nadšené z okopávání na záhonku.“ Skvělým zážitkem je podle ní prý i kydání hnoje nebo zkrátka jen to, že si můžou zblízka prohlédnout hospodářská zvířata a sáhnout si na ně.

„Třeba že mnoho hygienických přípravků jako mýdlo, šampon či prací gel si lze vyrobit snadno a jednoduše i na táboře s dětmi.“

U změny klimatu je podle Tirís stěžejní, aby byla práce s dětmi dlouhodobá, provázaná s činností oddílu a děti se při hrách mohly vcítit do různých aktérů. Důležité je také dávat dětem naději na řešení klimatické změny. Tu můžou podpořit například různé výzvy vedoucí ke snížení osobní uhlíkové stopy, ať už ve formě omezení jízdy autem nebo konzumace masa či snaha o zavedení kontejnerů a popelnic na biologický odpad v místě bydliště. V debatě pak padly i tipy, jak omezit právě spotřebu masa na akcích a táborech, navíc s příslibem osvědčených vegetariánských receptů z různých oddílů. Máme se tedy na co těšit!

Paša ve své prezentaci doporučila řadu zpracovaných materiálů a podkladů z Pionýra i odjinud. Skvělé je, že řada z nich se dá realizovat i nyní, v době distanční činnosti, například e-odborka Ochránce přírody nebo 50 aktivit, které by děti měly zažít do 11 a tři čtvrtě. Nadchnout podle ní dokáže také badatelství, kdy děti (ale i vedoucí ☺) zkoumají různé procesy v přírodě, měří a tvoří si hypotézy, které pak ověřují. A stejně jako u předchozích aktivit, ani zde není potřeba žádné speciální vybavení. A tak jediné, co zbývá, je udělat první krok a pustit se do toho. Snad už brzy i na klasických schůzkách a výpravách. ☺

Pokud vás téma environmentální výchovy zaujalo, všechny materiály, brožuru s nápady z Mozaiky a prezentace ze setkání najdete na sdíleném disku: https://drive.google.com/drive/folders/1xACSrJyNScMwD4QMHfoQfKFwwJKCxi5F?fbclid=IwAR3KZR88DNxOfzdmeFeuZj5Rh7V3zrp507X5Cm33xJcR95BQoCCiATlR-6w

Celý záznam online setkání pak najdete na youtube kanálu Pionýra, konkrétně na odkazu: https://www.youtube.com/watch?v=LCFFzP1C-BQ