SOUTĚŽ ETAPOVÝCH HER – ZNÁME VÍTĚZE

Také pravidelně chystáte motivované tábory nebo výpravy? A kde hledáte inspiraci? Vymýšlíte si etapovky sami nebo vždy použijete nějakou osvědčenou a odzkoušenou? Do soutěže etapových her se přihlašují právě ty už jednou realizované, a tedy prověřené hry. My vám teď přinášíme vyhodnocení Soutěže etapových her za rok 2022 a názory porotců.


Fantasy svět na prvním místě
První místo získala celotáborová etapová hra Ambarillion. Autorkou hry je Veronika Cejpková z Pionýrské skupiny Pavučina, jejíž hra zvítězila i v minulém ročníku.

Hra byla vytvořena pro dvoutýdenní letní tábor s týdenním putováním na začátku. Většina her je myšlena do lesa a na louku. Pro plné využití potenciálu systému boje je vhodný rozmanitý (ale bezpečný) terén.

Celý příběh se odehrává ve fantasy světě na motivy pana profesora Tolkiena. Tedy v dávné minulosti na planetě Středozemi. Je to svět plný sličných elfů, silných trpaslíků, nenápadných hobitů, znalých numenorejců a dalších dobrých ras. Od poslední bitvy uplynulo již tisíc let, celý svět žije v dokonalé harmonii a nevypadá to, že by mělo něco tyto pořádky narušit. Děti se už na srazu setkávají s králi a starostkou čtyř zmiňovaných ras. Všichni společně pak vyráží na velkolepou oslavu onoho tisíciletého míru. Při cestě z oslav do svých domovin se ale stane cosi nečekaného…

Názory porotců
• Zajímavě zpracované fantasy téma pro starší věkovou kategorii. Zároveň oceňuji, že i hobit měl ve své družině důležité místo.
• Velmi se mi líbí „bodování“- strom a listy. Zajímavé jsou boje jednotlivými zbraněmi. Líbí se mi možnost zisku bodů v rámci vítězství ve hře, ale i možnost individuálního zisku. Velmi pěkná grafika.
• Zpracování rozsáhlého materiálu a podkladů. Možná až příliš náročný princip hry. Pěkné využití her, propojení i popis, libreto i motivace.
• Propracovanost do detailů, včetně scénářů, fontů atd. Složitost tématu (pro mě a myslím, že i pro řadu dětí), bez znalosti Pána prstenů či problematiky Středozemě velmi náročné na pochopení. Náročnost na přípravu, obávala bych se, že když něco neklapne, tak to ovlivní celý příběh, náročnost kostýmová (zbraně a vedoucí).

Pozvěte na podzim děti na palubu
Porotce zaujala i víkendová motivovaná hra Hurá na palubu od Lucie Růžičkové z Pionýrské skupiny Butovická, která získala v hodnocení druhé místo.

Jde o jednoduchý příběh, kdy hlavní pirát/kapitán (vedoucí PS) hledá posádku na svou pirátskou loď, se kterou se vydá hledat ztracený poklad. Stát se pirátem a dostat se na palubu lodi má však podmínky. Všichni se musí vzájemně znát, být přáteli a projít výcvikem (opičí dráha …), aby svou vstupenku na loď získali a mohli se podílet na odměně z pokladu…

Názory porotců
• Pěkný start pro celoroční hru, která by mohla být motivována plavbou po moři, motivací i hrami se hodí pro mladší školní věk.
• Oceňuji zejména vypracování hry na víkendovku. Jistě se to nedá v rámci náročnosti zpracování měřit s CTH. Velmi sympatické je, kolik prostoru je věnováno hrám se sociálně-psychologickou náplní. Hra je vyvážená (zastoupeny různé aktivity – sociálně-psychologické, sportovní, tvořivé…).
• Jednoduchá a pěkná zahajovací víkendovka pro stmelení kolektivu a zapojení nových dětí pro následující rok.
• Oceňuji využití „etapové hry“ pro účely seznamovacího víkendu, dokážu si představit i celoroční pokračování. Hra plní cíl – seznámení. Chybí mi zde jasnější propojení mezi jednotlivými etapami/hrami – nejedná se úplně o etapovou hru, ale některé hry jsou moc pěkné (např. Seznam pirátských přátel). Ještě bych uvítala libreto k jednotlivým hrám.

Anička

Rozhovory s autorkami vám přineseme v zářijové Mozaice, kde najdete ve zjednodušené verzi i motivovanou víkendovku Hurá na palubu. Ta by se vám mohla se začátkem pionýrského roku hodit.