Je to tady. Školní rok začal a my se vydáváme vstříc novým dobrodružstvím. Ze školy už děti začaly nosit jedničky, razítka, usměváčky nebo pochvaly. Jak můžeme ale odměnit děti za práci v oddíle? Známky nebo peníze asi rozdávat nebudete, přesto se dá ale prostřednictvím odměn hodně čarovat.
V pedagogické praxi jsou odměny (a tresty) využívány jako způsob výchovy, třebaže se neustále vedou debaty o tom, zda je vhodný. Odměna je definována jako jedna z forem pozitivního působení. Dítěti říká, že to, co udělalo, bylo dobře, správně, že se jednalo o žádoucí chování. Trest je pak logickým protipólem odměny.
Většinu toho, co bude zmíněno, znáte, tak si to jen propojíme s teorií.
Pod okamžitou odměnou si můžete představit pochvalu, uznání, ocenění, které přijdou bezprostředně po tom, co se dítěti něco povede. Uděláme to mnohdy automaticky, aniž bychom za tím viděli něco víc, ale právě to je to, co z těchto druhů odměn dělá ty nejúčinnější.
Jednou ze základních lidských potřeb je potřeba uznání, pochvaly a ocenění. Rádoby obyčejná pochvala dítěti řekne, že jste si ho všímali, že jste byli součástí dění, že to, co se mu povedlo, bylo opravdové. Aby pochvala fungovala, je důležité, aby přišla hned, dokud si to děti pamatují.
Ve škole jsou odměnou i známky, u nás to můžou být body, které děti sbírají do celoročního bodování. To bychom mohli zařadit do kategorie dlouhodobých odměn. V celoročním bodování může jet každý na své triko, sbírat body čistě jen pro sebe, nebo spolupracovat, sbírat body pro skupinu. A pak si body na konci roku mohou vyměnit za společný zážitek, individuální body za nějakou hmotnou odměnu (třeba pionýrský hrneček je u nás velmi oblíbený).
Děti, především ty menší, potřebují názorné ukázky a potřebují, abychom byli konkrétní. Udělejte si tedy bodovací plán, do kterého body zapíšete. Při každém příchodu do klubovny děti vidí, jak jsou na tom, jak daleko jim ještě zbývá do cíle. Při chválení (stejně tak při trestání, ale to doufám, že nebude potřeba) buďte konkrétní. Pro každého bude představitelnější, když mu řekneme: „Líbilo se mi, jak jsi pomohl Marušce,” než obyčejné „Byls dobrej.”
Možná si teď někdo řekne: „Dělá to kvůli odměně, a ne pro vlastní dobrý pocit,” ale ruku na srdce – koho nepotěší, když vás někdo pochválí, když vám přijde k výplatě odměna navíc?! Pochvala od šéfa nás žene dál. Proto dávejte dětem zpětnou vazbu, všímejte si jich a dávejte jim to najevo.
Majda Zemanová