Veronika Králová (dříve Cejpková) z PS Pavučinka je zkušenou a také úspěšnou autorkou celotáborových her. Během posledních čtyř let zvítězily tři její kousky. V soutěži etapových her tentokrát uspěla hra motivovaná fantasy světem J. R. R. R. Tolkienem. Chcete se také zapojit do Soutěže etapových her a pochlubit se svou úspěšnou hrou? Máte možnost, uzávěrka dalšího ročníků se kvapem blíží.
Popiš vaši vítěznou hru
Celá hra je motivovaná příběhy a prostředím profesora Tolkiena – Pána prstenů a Hobita. Příběh je situován do doby 1000 let po nastolení míru ve Středozemi. A právě po oslavách onoho tisíciletého míru dojde k jeho porušení, neboť se na světlo světa začíná vynořovat nejtemnější zlo, jaké doposud Středozemě spatřila. Ničí samotnou zemi, ve které se začínají objevovat pukliny.
Jak nápad na ni vznikl?
Nápad vznikl z myšlenky, že chceme jet fantasy tábor se vším všudy a proto jsme zabrousili do tvorby profesora Tolkiena. Zároveň jsme nechtěli kopírovat příběh Hobita nebo Pána prstenů, ale chtěli jsme náš vlastní. Hlavním vzorem nám tedy byla kniha Silmarillion, vycházeli jsme z jejího prostředí a během tábora vlastně ukázali dětem, že je tento svět mnohem rozsáhlejší a komplexnější, než je zobrazováno právě ve zmíněných příbězích.
Je něco, co bys dnes (po vyzkoušení v praxi) udělala jinak?
No, když to vezmu kolem a kolem, tak bych byla určitě pro, aby se v průběhu roku zintenzivnila táborová příprava a nezůstalo tolik věcí k chystání na nejexponovanější týden před táborem (a už vůbec ne na táborové večery / noci). Protože čím více je toho nachystaného včas, tím více času zbývá na doladění pomůcek a domyšlení detailů. Právě tyto detaily jsou pak nesmírně důležité pro finální efekt na táboře.
Můžeš uvést příklad?
Například zrození elfů. Elfové se večer po táboráku vynořili z nedalekého rybníka. Aby se mohli vynořit před zraky všech dětí za zvuku temných podkresových tónů libozvuké melodie, museli se nejprve vedoucí zanořit do vody a notnou chvíli ve vodě setrvat (a to padaly návrhy, že si vezmou slámky a budou dýchat jimi, aby se mohli zanořit i s hlavou – nakonec ale nechali hlavy z vody venku), než se děti seskupily, spustila se hudba a celkově se nachystaly všechny atributy epické scény. To všechno bylo moc krásné do momentu, kdy si uvědomíte, že je chladná zamračená noc a po měsíčním svitu není ani památky.
Takže vůbec netušíte, zda je všechno nachystané (protože samozřejmě všichni vedoucí a návštěvy chtěli hrát elfy a nějak jsme opomněli na informační spojku, která nám přijde říct, že je vše připraveno), a navíc pozvolné vynořování z rybníka zkrátka a dobře nebylo vidět (bylo jen slyšet tajemné šplouchání) až do momentu lehkého osvícení. To už ale byli téměř z vody venku. O to větší šok to pak pro děti byl, když před dětmi stála téměř nadosah asi desítka elfů, čerstvě vynořených z rybníka. Na každý pád není na škodu mít nachystanou záložní variantu osvětlení noční hry pro dokonale temné noci.
Proč by měl někdo další vaši hru vyzkoušet? Jaké jsou její přednosti?
Je netradiční a zároveň vychází z těch nejzákladnějších principů fantasy světa a ctí jeho tradice. Hry jsou koncipované tak, aby byly co nejpestřejší a aby v každé z nich mohl vyniknout jiný typ dětí. Zároveň kombinují různé herní principy a podporují spolupráci družinek. Na tu obecně klademe velký důraz. Myslím si, že naučit děti pracovat v kolektivu, umět se prosadit, ale zároveň respektovat a umět podpořit názor druhého je jedna z nejcennějších dovedností, které můžeme dětem touto zábavnou formou předat a mohou pak hrát zásadní roli v jejich budoucím životě.
Probíhalo všechno při hraní tak, jak jste naplánovali?
Spousta detailů, dokreslovacích scén a situací vznikala až během tábora za pochodu, ale při zpětném pohledu si nevybavuji nic, co bych chtěla udělat jinak. Bylo to prostě skvělé. Ona i ta improvizace a přizpůsobení se aktuální situaci na táboře je nesmírně důležité, proto není možné si tábor do detailu naplánovat předem. Je důležité mít nachystané hlavní milníky a být domluvení s vedoucími, kdo má v jaký moment jakou roli – pak v podstatě není nic, co by mohlo neprobíhat podle plánu. Jen je třeba ten plán chápat v takovém pružném slova smyslu.
Co bys poradila někomu, kdo by ji chtěl vyzkoušet?
Nečekejte, že půjde si hru přečíst teprve týden před táborem, protože je přece celá hotová. Nezapomínejte, že to, co funguje nám – našemu táborovému kolektivu, zdaleka nemusí sednout jinému kolektivu. Nechejte si dostatek času na pročtení a pochopení příběhu. Klidně si i vyhraďte čas třeba na společné zhlédnutí některých Tolkienových filmů. Zkrátka načerpejte nejprve prostředí a stanovte si hlavní milníky a prvky, které se vám líbí a které byste určitě na táboře chtěli mít. A tím neříkám, že by měly být stejné jako ty naše. Potom si mezi sebe rozhoďte jednotlivé hry. Je potřeba, aby každý vedoucí do své hry vložil svou vlastní invenci – aby byla zkrátka a dobře jeho. Jedině tak bude mít pocit, že je součástí tábora a že udělal něco pro to, aby byl váš společný tábor skvělý. Takže ne, že to bude ve stylu „Tady je to napsané takhle, sice to moc nechápu ale prej to tak má být, tak to tak teda uděláme,“ ale naopak „Tady sice mají tuto pasáž takto, ale mě by dávalo větší smysl, kdybychom ji trochu pozměnili, např. protože rybník je daleko, ale zato máme poblíž kopečky a mezi skalami budou skřeti vypadat mnohem dynamičtěji než na louce“.
Jaké téma připravujete pro další tábor? A chystáte se do soutěže zapojit i letos?
Na příští tábor, tedy pro léto 2024 chystáme motivaci s názvem „Dovolená v ráji“. Tentokrát se svým vlastním příběhem, který nemá vodítko v žádném filmovém ani knižním zpracování. Víc zatím prozrazovat nebudeme, je to tajemství. Třeba se jednoho dne dočkáte i jejího vydání.
V letošním roce, tedy v létě 2023, jsme jeli motivaci Western Boogie, tedy Divoký západ. Rozhodli jsme se ji do dalšího ročníku soutěže neposlat, jednak proto, že tato tématika není až tak originální (přesto si troufám tvrdit, že náš příběh dosti originální byl, rozhodně sklidil úspěch) ale také, že bychom rádi dali příležitost pro vítězství i někomu jinému (přece jen jsme za poslední čtyři roky vyhráli třikrát). Takže pokud váháte, zda se soutěže s vaší letošní CTH zúčastnit, určitě pojďte do toho. Rádi se inspirujeme hrou zase z jiného soudku a jiného kolektivu.
Ptala se Mirka
Uzávěrka letošního ročníku Soutěže etapových her se blíží. Vaše hry můžete přihlašovat do konce prosince.
Více informací najdete na webu ceteh.pionyr.cz