Mladší děti zaujali draci, starší si užily strategii

Letošní ročník soutěže celotáborových her přinesl dva vítěze, resp. vítězky – to už víte z minulého čísla Mozaiky. Dnes přinášíme rozhovor s první vítězkou, autorkou celotáborové hry Jak vycvičit draka. Je jí Lída Šošková z pionýrské skupiny Dravci. Lída dělá program táborů pro tuto skupinu už 10 let. „Opravdu se v tom našla. Má dobré nápady a věnuje přípravě programu dost času. Za ty roky už má také dost zkušeností, které postupně předává dál,“ chválí autorku vítězné hry vedoucí PS Dravci Rudolf Zeus.

Můžeš čtenářům představit vaši hru?
Naše etapová hra Jak vycvičit draka vznikla na motivy stejnojmenné pohádkové trilogie. Stali se z nás vikingové obývající drsný severský ostrov Blp. Před mnoha lety byl náš ostrov kromě vikingů obydlen také draky, kteří byli nejdříve s vikingy nesmiřitelní nepřátelé, ale díky náčelníkovi Škyťákovi se z nich postupně stali spojenci a nerozluční přátelé. Před mnoha lety však draci z ostrova záhadně zmizeli a nikdo neví, kam se poděli. Náčelník tedy vyslal děti rozdělené do jednotlivých vikinských kmenů prozkoumat okolní Opuštěné ostrovy, jestli tam nenajdou draky nebo aspoň nějakou zmínku o nich. Cílem hry bylo společně zjistit, co se kdysi stalo s draky, a samozřejmě taky obnovit dračí populaci na našem ostrově a na celém světě, což se nám nakonec podařilo.

Jak nápad na ni vznikl?
Původní plán byl tentokrát úplně jiný, nejprve jsem chtěla vymyslet vlastní fantasy svět, ve kterém by figurovali draci, poté mě napadl Eragon. Ale byla jsem varována, že Eragona už dnes nikdo nezná a bylo by lepší tam ty draky dostat prostřednictvím něčeho, co budou děti znát. Nakonec jsme se tedy shodli na tématu Jak vycvičit draka a myslím, že to byla dobrá volba.

Proč by měl někdo další vaši hru vyzkoušet?
Hra se mi zdá zajímavá svým herním systémem, kdy nezáleží jen na dílčích výsledcích v jednotlivých hrách, ale také na strategii, kterou si týmy zvolí při průzkumu ostrova.

Jak jste se na hru připravovali?
Tentokrát jsme vybrali téma tábora až celkem pozdě. Měli jsme asi čtyři porady k táboru a mezitím vše řešili on-line. Také jsme si rozdělili výrobu pomůcek na tábor, aby bylo všechno včas hotové.

Jak vše kolem hry probíhalo na táboře?
Tentokrát jsme se rozhodli do vymýšlení a přípravy tábora víc zapojit i ostatní vedoucí a každý si tedy na tábor měl připravit a s naší dopomocí pak zrealizovat alespoň jednu hru. Přímo na táboře jsem k sobě pak měla další programačku na pomoc. Výsledný program byl tedy nakonec společná práce, kterou jsme my dvě koordinovaly. Více mi vyhovuje program, kdy na sebe jednotlivé hry nejsou vázané v přesném pořadí, takže jsme na táboře jednotlivé hry přesunovali podle počasí nebo stavu dětí a některé z nejlepších nápadů vznikly dokonce jako improvizace až přímo na táboře. Ale o to to celé bylo akčnější, když nebylo vše od začátku striktně nalinkované.

Jak na motivaci reagovaly děti? Dokázaly se s tématem dostatečně ztotožnit?
Myslím, že si tam každý táborník dokázal vybrat něco. Mladší děti zaujala etapová hra na téma známé pohádky, starší děti se zase našly ve vymýšlení a realizaci strategie, což jim umožnil celkem propracovaný herní systém. Všemu určitě pomohli vedoucí, kteří se ve svých parádních kostýmech dokázali vžít do svých rolí a vtáhnout tak děti do příběhu.

Je něco, co bys teď s odstupem času změnila?
Možná bych zkusila zjednodušit nebo spíš zkrátit nástupy. Vybarvování mapy, házení kostkami a nakupování staveb na nástupu zabraly vždy spoustu času a menší děti to nebavilo.

Jaké téma plánujete na letošní tábor?
Pro letošní rok jsme se rozhodli zalovit mezi tématy, která se už kdysi na našich táborech objevila. Vybrali jsme Asterixe a Obelixe, se kterými budeme bránit naši galskou vesnici a zachraňovat kouzelný lektvar.

Co říká na úspěch celotáborové hry vedoucí PS Dravci Rudolf Zeus?
Nejvíce mne těší, že jsme se konečně odhodlali a přihlásili se do soutěže. Myslím si, že tábory děláme dobře a každý tábor stavíme na celotáborové hře, která je jeho hlavní náplní, a tudíž zabere plno práce a vymýšlení. Je pak dobře, když se celotáborovka dá použít dál a nezanikne. A když pak vaše hra zvítězí, pohladí to na duši a mám velkou radost hlavně za ty, co ji připravovali.

Soutěž etapových her má pro letošní rok speciální kategorii: Distanční hry. Jak jsme už v minulém vydání Mozaiky avizovali, Sekce rozvoje výchovných programů vyhlašuje pro tento ročník Soutěže etapových her speciální kategorii Distanční hry. Pokud jste tedy v době omezení oddílové činnosti pro své oddílové děti nebo pro veřejnost připravili etapovou hru, která se vám povedla a chcete se o ni podělit s ostatními, přihlaste ji do soutěže. Jak na to? Na stránkách ceteh.pionyr.cz vyberte v levém menu stránku Distanční hry a tam najdete návod a podmínky, které jsou pro tuto speciální kategorii trochu upravené. Pozor, přihlašovaná hra musí mít alespoň čtyři etapy. Termín pro zaslání přihlášky a všech příloh je 30. září 2021. Hodnotitelé se už na vaše hry těší!