Další sociální síť, kterou si rozebereme, je Instagram. Platforma, kterou v Česku využívá kolem 3,35 milionu uživatelů. Najdeme zde dnešní mladší generaci, která se už nyní ale spíše přesouvá na platformu Tiktok, kde uživatelé vytvářejí krátká videa.
Pár faktů na začátek
• Síť vznikla v roce 2010 jen pro uživatele Apple
• V roce 2012 se aplikace zpřístupnila i na Google Play
• Aktuálně je vlastníkem Mark Zuckerberg, kterému patří i další aplikace, např. Facebook a Whatsapp
• Síť po celém světě využívá kolem 1,3 miliardy uživatelů, v Česku se jedná o 3,35 milionu uživatelů
Cílová skupina
Na Instagramu se nejčastěji vyskytují lidé ve věku od 18 do 35 let, v našem případě tedy vedoucí a instruktoři a také rodiče dětí.
Obsah na síti je různorodý. Můžete postovat (sdílet) fotky, reels (= videa) a stories (= video nebo fotografie dostupná jen po dobu 24 hodin). Pro sledovanost jsou nejlepší reels, jejich sledováním totiž tráví většina uživatelů nejvíce času. Mladší část obecenstva na síti bude zajímat hlavně vtipný obsah, se kterým se budou moci spříznit. Střední věkovou kategorii by měl zajímat spíše informativní a vzdělávací obsah. Kategorie rodičů pak většinou zajímá vše související s dětmi – to mohou být jak vtipná videa, tak praktické rady.
Dosah a algoritmy
Cílem algoritmu je dát vám obsah, který vás zajímá. Jeho systém se neustále mění, jak je to tedy teď?
• Algoritmus analyzuje účty, které jste prošli za posledních 24 hodin, a podle toho předvídá, co by vás mohlo zaujmout.
• Pořadí příspěvků se odvíjí od toho, jak často koukáte a reagujete na obsah určitého autora.
• Zároveň by měl algoritmus brát v potaz nově zavedené srdíčka na stories a případné odpovědi na ně.
• Na feedu (= hlavní stránka) se vám zobrazuje obsah od těch, které sledujete, a také obsah navrhovaný (pokud ho nemáte uspaný).
• Navrhovaný obsah je odhadovaný pomocí bodu, který jsem zmínila jako první.
Teď tedy víme, jak algoritmus funguje. Co si z toho tedy vzít? Stejně jako u facebooku je důležité mít své stálé publikum, které váš obsah bude vyhledávat. Pokud bude obsah vyhledávat, bude mu ho instagram nabízet. Například já mám veškeré příspěvky od Pionyr.cz, ledovamesta nebo kaminka.pionyr.cz na feedu okamžitě a jako první.
Pokud bych měla dát doporučení na obsah jako takový, využívejte hlavně reels. Jsou sice náročnější na přípravu, ale algoritmus je bude nabízet dalším uživatelům s větší pravděpodobností. Opět použiju svůj příklad, kdy jsme s oddílem natočili video o tom, jak děláme ptačí budku. Běžně měl účet dosah 60 lidí, převážně rodičů a ostatních pionýrů. Tento reel má aktuálně přes 15 tisíc zhlédnutí, což znamená 250x větší dosah. A teď si představte, že se na to opravdu zaměříte a tenhle dosah už zůstane takový.
Posouvejte dál pionýrský obsah
Když už teď víme, jak o něčem dát pořádně vědět, měli bychom začít posouvat obsah spojený s pionýry. Sledujme se navzájem, sledujte Pionyr.cz. Sdílejte, lajkujte, komentujte. Naplňte algoritmus pocitem, že to je něco, co musí každý vědět a znát, a on tu práci udělá za nás.
Natálie Jandová