Fotografování není věda. Zkuste to zařadit do pravidelných schůzek

S rozšířením mobilních telefonů se fotografování stalo běžnou součástí našich životů. Ale proč tedy tak málo využíváme focení při našich schůzkách? Pojďme mobily a jejich fotoaparáty více zapojit do naší činnosti. Přinášíme tipy na schůzku i aktivity, které můžete vyzkoušet.

V úvodu schůzky věnované fotografování bychom měli dětem říct, co znamenají pojmy jako clona, rychlost závěrky nebo ISO. Není třeba dlouhých přednášek, zájemci o obor si podrobnosti zjistí dle potřeby sami. Stačí jednoduchá informace, že ISO je citlivost snímače (příklad zrnitých snímků při vysokém ISO), rychlost závěrky je doba, po kterou je závěrka otevřená a světlo dopadá na snímač. A clona je otvor, který reguluje množství světla a ovlivňuje hloubku ostrosti. Při vysokém čísle je vše na fotce ostré, při nižším je ostrý jen jeden předmět, vše ostatní rozmazané (portrét, makro apod.).

Děti by také měly vědět, jaký je rozdíl mezi naším pohledem na svět a pohledem fotoaparátu. Zatímco člověk je schopný odfiltrovat většinu svého okolí a soustředit se jen na jednu věc, fotoaparát vidí všechno. Příklad: Stoupneme-li si o přestávce do dveří třídy a hledáme konkrétního kamaráda, ostatní věci nevnímáme. Fotoaparát „vidí“ chaos – spousta dětí, nesmazaná tabule, svačiny na lavicích, otevřená okna apod. Právě na to musíme myslet, když fotíme.

Aktivita: Utvořte dvojice, z nichž jeden je fotograf, druhý fotoaparát. Fotoaparát zavře oči a fotograf ho odvede před objekt, který chce zachytit (nebo na místo, které ho zaujalo). Poklepání na rameno je signál pro fotoaparát, aby otevřel oči. Po chvilce oči zase zavře a fotograf jej odvede zpět na výchozí místo. Pozor, celý proces by měl probíhat beze slov. Pokud je čas a prostor, je možné, aby fotoaparáty snímky nakreslily. Pokud ne, pouze zachycovanou scénu popíšou. Pak si role prohodí.

Další praktická rada se týká rozdílu mezi optickým a digitálním zoomem. První můžeme používat bez omezení, jde o přiblížení díky soustavě čoček ve fotoaparátu, při němž nedochází ke snížení kvality snímku. Digitální zoom naproti tomu jen udělá výřez z fotografie, je tedy jasné, že se jeho použitím sníží kvalita fotky. Optický zoom dnes nemá žádný běžný mobil, proto se přibližování při focení mobilem spíše vyhýbejte a raději se zkuste k fotografované scéně přiblížit „po svých“.

Kompozice snímku je ze všeho nejdůležitější a při focení bychom na ni měli myslet. Zde je několik rad, které by se mohly hodit:

•    Snímek by měl mít vždy hlavní motiv.

•    Snaha zachytit vše vyvolá na snímku spíše chaos, lépe jít blíž a vyfotit menší část původně zamýšleného záběru.

•    Pravidlo třetin (tzv. zlatý řez) – zajímavý předmět nedávat do středu fotky, působí to fádně či staticky. Lépe je snímek rozdělit na třetiny horizontálně i vertikálně a umístit předmět ve třetině.            

•    Vyzkoušejte vyfotit krajinu s nebem tak, že dvě třetiny snímku zabírá nebe,

      dvě třetiny snímku zabírá země.

•    Pozor na rušivé prvky v okolí fotografovaného – auta na táboře, dráty v pozadí, strom, jiný člověk, resp. jeho část v záběru aj. Často stačí udělat pár kroků stranou, přikrčit se apod.

•    Zaměřte se na zajímavé detaily (využijte i funkci Makro).

•    Děti či zvířata se snažte fotografovat z úrovně jejich očí.

•    Činnost či hru se snažte vždy zachytit tak, aby většina lidí byla čelem k fotoaparátu.

•    Zajímavější jsou vždy akční fotky. Pózovací hromadné snímky se hodí max. do kroniky (a i tak je dobré je oživit nějakým gestem).

•    Snímky by měly dodržovat rovinu (stromy stojí rovně, domy nepadají, voda neteče do kopce) – může pomoci horizont, vodní hladina apod.

Aktivita: Na zem položte zajímavý předmět. Dva vedoucí si stoupnou kus od něj na čáru, kterou ani jeden nesmí překročit. Jeden vedoucí drží druhého za ruku a ten se snaží předmět ze země sebrat. Sám se nesmí rukou dotknout země. Děti se snaží tuto aktivitu vyfotit z různých úhlů a míst (zajímavý je pohled přes předmět, úplně od země).

Na konci fotoschůzky je dobrá zpětná vazba, tedy debata nad fotografiemi. Děti by měly své vyfocené snímky projít: u nepovedených popsat, čím by se daly vylepšit (jít o kousek blíž nebo stranou, změnit úhel apod.), a z povedených fotek vybrat tu podle nich nejlepší a zkusit popsat, čím je snímek zaujal. Zaujal i ostatní? Vybrali by stejně?

Další aktivity

•    Postav se na jedno místo uprostřed místnosti či volného prostoru a zkus vyfotit 15 různých snímků. Zaměř se na jejich různorodost.

•   Vezmi si jeden předmět a zkus ho vyfotit desetkrát jinak. Čím menší předmět, tím je úkol těžší.

•   Vylosuj si umělé omezení, které musíš při fotografování dodržovat: jen v sedě, jen z jednoho místa, ve 2/3 fotky musí být prázdné místo, jen věci pod/nade mnou, žádní lidé, žádné stavby, pouze makro atd.

•   Zkus to postaru. Z jedné akce (hry, činnosti, výletu) smíš pořídit jen 24 (nebo 36) snímků, víc nic. Pak tzv. „dojde film“. A pozor, žádné mazání.

•   Zaměř se na svou cestu do klubovny, do školy či na výlet. Vyfoť cestu či něco zajímavého v jejím okolí vždy po 10 (20) krocích, na každém rohu apod.

•   Vezmi si jeden předmět a zkus pořídit pět abstraktních snímků. A klidně tak, že mohou ostatní hádat, co je vlastně na snímku zachycené.

•   Na výpravu (nebo jinou akci) si s sebou vezmi např. plyšového pionýrského psa. Nos ho všude s sebou, musí být na všech snímcích, které pořídíš.

•   Přemýšlej, jak ho nejlépe zakomponovat do fotky.

•   Zkus vyfotit něco, čemu se běžně vyhýbáš (zvířata, budovy, portrét, krajina apod.)

•   Projdi cca kilometrovou trasu a naplánuj si, co by šlo vyfotit a jakým způsobem. Pak absolvuj cestu znovu a foť jen to naplánované. Nepodváděj!

•   Na papírky napiš slovo či sousloví, postupně si je po jednom losuj a snaž se vyfotit snímek dle zadání. Až splníš, vezmi si další. Tipy: modrá, kruh, odraz, nápis, počasí, sever, akce, stín,

     písmeno T, kluzký, prázdný prostor, úsměv (ne člověka), spolupráce atd.

Mirka

Nezapomeňte, že můžete povedené snímky své nebo dětí z oddílu poslat také do pionýrské soutěže Clona. Uzávěrka je 28. února 2023 a veškeré informace (včetně věkových a tematických kategorií) najdete na webu www.pionyr.cz/clona

Článek a snímky vznikly na základě fotoodpoledne, které letos v červnu díky podpoře ze Zlepšovadla uspořádala PS Tuláci Klatovy.