Datová schránka – co nás čeká a nemine

Určitě jste v médiích zaznamenali nedávnou diskuzi týkající se datových schránek. Dlouho nebylo jisté, zda zákon upravující používání datových schránek projde, či nikoliv. Jistotu už máme. Zákon je schválený, ale v trošku mírnější podobě. Datum, k němuž bude muset mít datovou schránku zřízenu každá právnická osoba, byl posunut až na 1. leden 2023.
Vzhledem k tomu, že každá pionýrská skupina je právnickou osobou, týká se to všech našich skupin a také krajských organizací. Nebude tedy možné se tomuto úkonu vyhnout, protože pokud si právnická osoba schránku nezaloží sama, bude jí ministerstvem vnitra zřízena automaticky do 1. března 2023. O automatickém zřízení bude statutární orgán právnické osoby upozorněn písemně na korespondenční adresu uvedenou v rejstříku firem, v našem případě ve spolkovém rejstříku.
Nicméně platí, že za doručený se považuje dokument po deseti dnech od doručení do datové schránky bez ohledu na to, zda jste ho četli, či nikoliv. Je tedy jasné, že je lepší předejít případným problémům a datovou schránku si zřídit. Myslím, že to není takový problém. V podstatě se dá datová schránka přirovnat k běžné e-mailové schránce, kterou většina z nás běžně používá. Navíc bude mít i řadu výhod, například při komunikaci s úřady. Je zdarma a ušetří čas při obcházení úřadů a vyřizování některých úředních záležitostí. Stejně tak je možné datovou schránku využívat při naší běžné komunikaci. Ideální je zřídit si k ní rovnou i ověřený podpis – díky oběma službám bude podepisování například rozhodnutí o přidělené dotaci úplná hračka.
Ano, jsem velký optimista, ale snažím se na datové schránce nalézt přínosy a pozitiva. Vyhnout se tomu totiž nedá. Navíc velmi nerad chodím na úřady, takže pokud mi pomůže alespoň v tomhle, budu spokojen.

JAK NA JEJÍ ZŘÍZENÍ?
Dá se říct, že v současnosti existují tři způsoby.
• Ten první je asi nejpracnější. Na portále www.datoveschranky.info můžete elektronicky vyplnit formulář, který následně doplníte ověřeným podpisem a odešlete na adresu Ministerstva vnitra (Nad Štolou 3, P. O. Box 21, 170 34 Praha 7). Také je možné si formulář vytisknout prázdný a vyplnit ručně. Další postup je stejný. Za mne ale tento způsob nedává úplně smysl, protože pokud stejně musím na poštu či úřad ověřit podpis, je jednodušší si o datovou schránku požádat přímo tam (viz další možnost).
• Druhá možnost je zajít osobně na Czech POINT, tedy kontaktní místo veřejné správy (většina pošt, obecní a městské úřady apod.), a požádat o zřízení datové schránky. Zde ověří vaši totožnost a většinou si rovnou odnášíte potvrzení o zřízení datové schránky včetně přístupových údajů.
• Třetí možnost je plně elektronická. Po přihlášení na
www.eidentita.cz lze žádost vyřídit během pár minut. Je k tomu zapotřebí vlastnit jednu z metod takzvané vysoké úrovně záruky, kterou je eObčanka, bankovní identita nebo mobilní klíč.

USNADNĚTE SI KOMUNIKACI (NEJEN) S ÚŘADY
Ještě připomenu, že pro vstup do datové schránky můžete zmocnit i další osoby. Jejich vložení a přidělení práv najdete v nastavení datové schránky. Stejně tak je možné nastavit, že heslo bude trvalé – v základním nastavení heslo vyprší po uplynutí nastavené doby. Doporučuji nastavit si zasílání informací o doručení do datové schránky na váš e-mail, což je zdarma. Pokud chcete oznámení i formou SMS, musíte si tuto službu zaplatit.
Jak už jsem zmínil, komunikace s úřady je zcela zdarma. Komunikace mezi ostatními uživateli může být zpoplatněna. Ale pětikoruna, kterou za zprávu zaplatíte, je v porovnáním s poštovným parádní cena.
Nemine nás to. Pojďme na tom najít spíš to pozitivní a naučme se s datovou schránkou pracovat dřív, než to bude povinné.

Dušan