1. října 2024 začíná v Pionýru realizace tříletého projektu Žebřík, pionýrského projektu zvyšování kvality neformálního vzdělávání (NFV), součásti operačního programu Jana Ámose Komenského. Ukončení je zatím v nedohlednu, projekt bude probíhat do konce září 2027.
Žebřík není novinka, bavíme se o něm ve spolku už dlouho, pionýrské skupiny se k jeho realizaci na jaře přihlašovaly.
Připomeňme si, o co půjde.
Aktivita KA2 – Vzdělávání dobrovolníků v NFV
Tady si podobně jako ve Zlepšovadle naši pracovníci vyberou akreditované i neakreditované kurzy a vzdělávací programy, stáže, které budou sloužit k jejich dalšímu vzdělávání a osobnostnímu růstu a kde budou čerpat náměty pro svou další práci v Pionýru. Jde o velmi zjednodušené představení aktivity, další podmínky se postupně dozvídají účastníci seminářů, které v průběhu října a začátku listopadu probíhají na všech krajích.
Aktivita KA4 – Spolupráce dobrovolníků v neformálním vzdělávání
Tento program se týká se osob podílejících se dlouhodobě na zajištění přímé práce s dětmi a mládeží, tedy jmenovaných funkcionářů zapsaných v RISP. Jsou to vedoucí oddílů (a klubů) a jejich zástupci, instruktoři a vedoucí družin. Tady půjde o vzájemnou spolupráci a sdílení zkušeností se zapojením lektora, tedy pracovníka školy, školského zařízení, zkušeného pracovníka v oblasti neformálního vzdělávání dětí a mládeže, odborníka z praxe. Zapojen bude vždy lektor a jeden či více dobrovolníků.
Aktivita KA5 – Inovativní vzdělávání dětí a mládeže v neformálním vzdělávání
Touto aktivitou, tedy přímou prací s dětmi, musí každý zapojený subjekt začínat, KA5 je totiž jediná povinná aktivita. Je nám vlastní, není to nic, co bychom museli složitě vymýšlet, děti trochu jiné máme snad ve všech oddílech. Cílem je osobnostní a sociální rozvoj dětí a mládeže, realizace bude probíhat ve skupině dětí, ve které bude vždy podpořen minimálně jeden účastník s omezenými příležitostmi. A jak na aktivity? Podobně jako u Zlepšovadla, tady ale máme na výběr z celé škály forem a témat aktivit – projektové učení, tandemové vzdělávání, badatelské učení, vzdělávání s využitím nových technologií, zážitkové učení, propojování neformálního a formálního vzdělávání, aktivní učení, místně zakotvené učení, situační učení. A samozřejmě je tu zase několik dalších podmínek, namátkou délka aktivity je 32 hodin, nejvyšší počet hodin realizované aktivity v jednom dni je (ať se to komu líbí či nelíbí) pět.
Jaká je cena jednotlivých „šablon“, se dozvídají účastníci seminářů, už teď ale všichni oceňují skutečnost, že vykazování je jednodušší. Žádné rozsáhlé zprávy o realizaci, žádná rozsáhlá slohová cvičení. Ale na druhou stranu – žádní metodici, kteří v minulosti kromě obsahových věcí zachytávali a opravovali i formální chyby – počet hodin, datum a podobně.
Žebřík startuje. Je to taková šikovná věc, která nám pomůže překonávat překážky, pomáhat druhým i růst a směřovat výš. Může ale být i nebezpečný, když jej nebudeme používat s rozmyslem, tak už teď začněte na skupinách a v oddílech promýšlet, k čemu a jak je využijete.
Darina