Podzimní hry

Hod šiškou na cíl
Věk: 7–14 let

Pomůcky: šišky nebo kaštany, kbelík, koš nebo obruč jako cíl, křída nebo provaz na vyznačení čáry hodu.
Prostor: venku – louka, zahrada, hřiště, ideálně rovný povrch.

Příprava
Na zem umístěte cíl (např. kbelík nebo koš). Označte čáru, odkud budou děti házet. Vzdálenost přizpůsobte věku: mladší děti 2–3 metry, starší klidně i 4–5 metrů. Každý hráč by měl mít připravené alespoň 3 šišky nebo kaštany.

Průběh hry
Děti házejí postupně, jeden po druhém. Každý má 3 pokusy, které se počítají do výsledku. Cílem je trefit se co nejvíce krát do kbelíku. Vedoucí může zaznamenávat body na tabuli nebo papír.

Obměny
Více cílů: připravte dva koše – jeden blíž (méně bodů) a jeden dál (více bodů). Děti si mohou vybrat, kam budou mířit.
Týmová soutěž: děti se rozdělí do týmů a střídají se v hodech. Vyhrává tým, který nasbírá více bodů. Pohyblivý cíl: vedoucí drží obruč a pomalu s ní pohybuje do stran – to zvýší náročnost a zábavu.

Bodování
1 zásah = 1 bod. Vítězí hráč nebo tým s nejvyšším počtem bodů.

Štafeta s listem na lžíci
Věk: 7–14 let

Pomůcky: lžíce (pro každého závodníka), velké listy stromů (např. javor, dub), kužely nebo jiné značky pro vymezení dráhy.
Prostor: venku na hřišti, louce, zahradě, případně v tělocvičně.

Příprava
Vyznačte start a cíl dráhy – vzdálenost přizpůsobte věku a schopnostem dětí. Mladší děti mohou běžet jen 5–7 metrů, starší zvládnou i 10–15 metrů. Připravte dostatek velkých, celých listů a rozdejte každému hráči jednu lžíci.

Průběh hry
Děti se rozdělí do družstev. Na povel vyběhne první hráč každého týmu, na lžíci nese list a běží ke značce a zpět. Poté předá štafetu dalšímu hráči. Pokud list spadne, hráč ho musí zvednout a pokračovat dál od místa, kde upadl.
Hra končí, když štafetu dokončí všichni členové týmu.

Obměny
Překážková dráha: vložte do trasy překážky (slalom mezi kužely, lavičku, kterou musí přejít).
Různé předměty: místo listu mohou nést kaštan, šišku nebo ořech.
Rychlá štafeta: každý hráč běží jen jednu cestu (tam), u cíle předá lžíci spoluhráči, který běží zpět.

Bodování

1. tým v cíli = 3 body, 2. tým = 2 body, 3. tým = 1 bod. Pokud soutěží jen jednotlivci, měří se čas každého hráče.

Sběrač žaludů
Věk: 7–12 let (ale baví i starší děti)

Pomůcky: hromádka žaludů nebo kaštanů (pokud nemáte skutečné plody, lze je nahradit obrázky), nádoba pro každého hráče či tým, stopky.
Prostor: venku – louka, zahrada, park, případně i tělocvična.

    Příprava
    Rozhoďte žaludy (nebo kaštany) po vyznačeném prostoru. Každý hráč nebo tým dostane jednu nádobu, do které bude žaludy sbírat. Vymezte jasné hranice, aby děti nehledaly příliš daleko. Připravte časomíru (např. stopky v mobilu).

    Průběh hry
    Na povel začnou děti sbírat žaludy. Každý může nosit vždy jen jeden kus a ukládá ho do nádoby. Po určitém
    časovém limitu (např. 1–2 minuty) se sběr zastaví a spočítají se nasbírané žaludy.
    Pokud hrají týmy, soutěží, kdo společně nasbírá více. Pokud hrají jednotlivci, každý má vlastní nádobu.

    Obměny
    Pohybové omezení: starší děti mohou sbírat poskakováním, běžet pozadu nebo jen po jedné noze.
    Barevné rozlišení: smí se sbírat jen určité žaludy/kaštany (např. barevně označené fixem).
    Přenášení více kusů: každý hráč může přenášet tolik žaludů, kolik unese v jedné dlani, ale nesmí je ztratit cestou.

    Bodování
    1 nasbíraný žalud = 1 bod. Vyhrává hráč nebo tým s nejvyšším počtem.


    Podzimní bowling
    Věk: 7–14 let

    Pomůcky: 6–10 plastových lahví (naplněných trochou vody, aby lépe stály), kaštany nebo šišky jako koule, provaz nebo čára na vyznačení místa hodu.
    Prostor: venku na rovném povrchu, případně i v tělocvičně.

    Příprava
    Postavte plastové lahve do trojúhelníku (jako kuželky). Označte čáru hodu asi 2–3 metry od kuželek. Vzdálenost upravte podle věku dětí. Připravte kaštany (ideálně kulaté a větší), kterými se bude koulet.

    Průběh hry
    Děti se střídají a z čáry kutálejí kaštan směrem
    k lahvím. Každý hráč má dva hody. Po každém kole se spočítá počet sražených kuželek. Vedoucí si zapisuje výsledky na tabuli nebo papír. Kuželky se vždy postaví zpět do původního postavení.

    Obměny
    Týmová soutěž: děti se rozdělí do skupin a výsledky se sčítají.
    Vzdálenější čára: pro starší děti posuňte čáru hodu dál.
    Více kol: hraje se na několik kol, vítězem se stává hráč s nejvyšším součtem bodů.
    Speciální koule: místo kaštanu použijte šišku – je to těžší a vtipnější.

    Bodování
    1 sražená kuželka = 1 bod. Vítězí hráč nebo tým s nejvyšším počtem bodů po dohodnutém počtu kol.

    Stavba podzimní mandaly
    Věk: 7–14 let

    Pomůcky: listy, šišky, větvičky, kamínky, žaludy – cokoliv nasbíraného v přírodě. Každý tým potřebuje vlastní plochu na tvoření.
    Prostor: venku na trávě, na hřišti, nebo uvnitř na velkých papírech či ubrusech.

    Příprava
    Každý tým si nasbírá přírodniny v okolí (5–10 minut). Vymezte jim místo, kde mohou tvořit. Pokud jste uvnitř, dejte podklad (papír, plachtu), aby se dalo snadno uklidit.

    Průběh hry

    • Děti v týmech skládají mandalu (nebo jiný obrazec) z nasbíraných přírodnin.
    • Mají na to časový limit (10–15 minut).
    • Po skončení se mandaly vystaví a společně ohodnotí – hlasováním nebo porotou.

    Obměny
    Volná tvorba: místo mandaly mohou děti tvořit zvířata, domečky, postavy.
    Tématické zadání: např. „lesní víla“, „strom života“, „slunce“.
    Rychlotvorba: krátký limit (např. 3 minuty) na jednoduchý obrazec.

    Bodování
    Hlasování dětí a vedoucích (každý má 1 hlas). Nejhezčí mandala = 3 body, 2. místo = 2 body, 3. místo = 1 bod. Ocenit můžete i originální nápad nebo spolupráci týmu.

    Vítr v listí
    Věk: 7–14 let

    Pomůcky: lehké suché listy (pro každého hráče alespoň jeden), brčko (jedno na hráče), provaz nebo křída na vyznačení startu a cíle.
    Prostor: venku na rovném povrchu, nebo uvnitř v klubovně či tělocvičně

    Příprava
    Vyznačte dráhu – může být přímá čára dlouhá 2–5 metrů (podle věku). Připravte startovní čáru a cílovou čáru. Každý hráč dostane brčko a suchý list.

    Průběh hry
    Na povel položí hráči list na startovní čáru. Fouknutím do brčka se snaží list posunout po dráze až do cíle. Rukama ani nohama se listu nesmí dotýkat – jediným prostředkem je foukání. Pokud list odletí mimo dráhu, hráč ho vrátí zpět na místo, kde opustil trasu.

    Obměny
    Štafeta týmů: každý člen posune list po části dráhy a pak ho u cíle předá dalšímu hráči.
    Překážková dráha: do cesty umístěte malé předměty (kamínky, šišky), které musí list obejít.
    Závod dvou hráčů: startují současně a vyhrává, kdo dostane list rychleji do cíle.

    Bodování
    Jednotlivci: měří se čas – nejrychlejší hráč získá 3 body, další 2 body, třetí 1 bod.
    Týmy: vítězný tým štafety získá 3 body, další 2 a poslední 1 bod.

    Veverčí zásoby
    Věk: 7–14 let

    Pomůcky: 2 kbelíky nebo mísy (start a cíl), hrst ořechů, kaštanů nebo šišek („oříšky“).
    Prostor: venku na hřišti, zahradě, louce, případně uvnitř v tělocvičně.

    Příprava
    Na jednu stranu hřiště umístěte kbelík s „oříšky“. O 5–10 metrů dál postavte prázdný kbelík (nebo mísu). Připravte dráhu tak, aby byla bezpečná a přehledná.

    Průběh hry
    Děti startují jednotlivě nebo po týmech. Každý hráč přenáší vždy jen jeden oříšek z plného kbelíku do prázdného.
    Hra končí po stanoveném časovém limitu (např. 2–3 minuty) nebo když je celý kbelík přenesen.

    Obměny
    Rychlostní závod: kdo přenese nejvíc oříšků za časový limit.
    Štafeta týmů: hráči se střídají a společně plní kbelík.
    Obtížnější pohyb: starší děti mohou běžet pozadu,
    po jedné noze nebo skákat jako veverka.

    Bodování
    1 přenesený oříšek = 1 bod. Vítězí hráč nebo tým s nejvyšším počtem bodů.

    Skoky do hromady listí
    Věk: 7–14 let

    Pomůcky: velká hromada suchého listí (pozor, ať v ní nejsou tvrdé větve nebo kameny), provaz nebo čára na označení místa odrazu.
    Prostor: venku – louka, zahrada, hřiště.

    Příprava
    Shrabte listí do velké, měkké hromady. Zkontrolujte, že v ní nejsou ostré nebo tvrdé předměty (větve, kameny, odpad). Vyznačte čáru, odkud se děti budou odrážet ke skoku.

    Průběh hry
    Děti se střídají v rozběhu a skoku do hromady listí. Hodnotí se nejkreativnější skok (styl, provedení, originalita…)

    Obměny
    Nejdelší skok: klasická soutěž o délku.
    Týmová soutěž: každý tým má určitý počet skoků a sečtou se výsledky.
    „Tiché přistání“: vyhrává ten, kdo skočí a udělá nejmenší hluk.

    Bodování
    Nejlepší/nejdelší skok = 3 body. Druhý nejlepší/nejdelší = 2 body. Třetí = 1 bod.
    U kreativní varianty může hodnotit porota (vedoucí i děti).