Co dělat s agresorem v oddíle?
Když jsme z médií slýchávali, že někde někdo ohrožoval skupinu lidí, dětí, že se ve škole střílelo, ohrožovalo nožem, připadalo nám to daleko a nereálné. Prostě bylo to někde jinde. Ale jen před několika týdny jsme měli možnost být svědky něčeho podobného na základní škole v Domažlicích. Připadá vám to pořád daleko? Myslíte si, že se nic takového nemůže stát třeba na schůzce nebo na táboře? Zdaleka to nemusí být tak dramatická situace, k níž došlo na západě Čech, kdy jedna školačka ohrožovala ostatní spolužáky nožem, dvě děti dokonce poranila. Stačí židle nad hlavou, zaťaté pěsti, nečekaný fyzický útok. Chcete vědět, co dělat když…? V dnešním čísle přinášíme rady, které by vám mohly hodit.
Pravidla obrany při napadení
V médiích se poslední dobou dozvídáme o napadání žáků a učitelů ve školách, dětí ve volnočasových kolektivech apod.. Po těchto útocích se vše komentuje na sociálních sítích, každý ví přesně, co měl kdo udělat, a že on by to zvládl lépe. Máme právo se bránit při napadení? Mohu použít cokoliv k obraně? Mohu pomoci někomu, kdo je napaden?
V Ústavě České republiky je zakotveno, že každý občan má právo postavit se na odpor každému, kdo by ohrožoval či porušoval lidská práva a svobody stanovené zákony České republiky. Kde je ovšem stanovena hranice, kdy a jak se bránit v mezích zákona?
Tuto hranici lze najít v §29, z.č. 40/2009 Sb.,trestní zákoník. Tento tzv. institut
vylučující protiprávnost (nutná obrana) nám dává možnost se bránit při napadení. Stejně tak máme možnost někomu pomoci při napadení. Toto ustanovení obsahuje i podmínky, které je nutné dodržet – např. obrana nesmí být zcela zjevně nepřiměřená způsobu útoku. Pojem „zcela zjevně nepřiměřená“ je třeba posuzovat podle toho, jak se podmínky jevily napadenému, nikoliv tak, jak se situace jeví při hodnocení dalšími osobami, které věc posuzují později. Rozhodně se nejedná o souboj stejnými zbraněmi. Aby se obránce ubránil útoku, musí mnohdy použít všechny prostředky, které má po ruce. Není však potřeba čekat, až útočník udeří první. Iniciativa však musí vždy vycházet od útočníka. Problematika nutné obrany je poměrně složitá, ale když to shrneme, za nás instruktory sebeobrany – braňte se a využijte všechny dostupné prostředky.
Je nutné rozlišovat, zda se jedná o útok jedince, který se na něj připravoval a jeho cílem je zabít co nejvíce lidí (tzv. situace AMOK – aktivní střelec) či o náhodné napadení. Řekněme si pár pravidel k oběma situacím.Toto jsou stručná pravidla, co dělat při napadení v kolektivu, na ulici, ve škole. K úspěšnému zvládnutí sebeobrany doporučujeme navštívit kurzy sebeobrany, semináře či přednášky na toto téma.
Toto jsou stručná pravidla, co dělat při napadení v kolektivu, na ulici, ve škole. K úspěšnému zvládnutí sebeobrany doporučujeme navštívit kurzy sebeobrany, semináře či přednášky na toto téma.
A pamatujte: Vyhýbejte se problémům (útočníkům). Pokud se jim nemůžete vyhnout, chovejte se tak, aby se problémy příště vyhnuly Vám. Prevence je důležitá a není dobré jít problémům naproti.
Mgr. Jaroslav Vágner, Bc. Ondřej Paveza
Instruktoři sebeobrany