Odborky – Něco za něco – Táborník

Co nás letos čeká? V odborkovém Něco za něco jsou letos odměňováni oddíláci a losování bude probíhat jednou za tři měsíce. Při plnění se nemusíte držet odborky, která právě vyšla v Mozaice, ale můžete poslat kteroukoliv jinou splněnou z dvanácti připravených odborek. Do losování budou zařazeny oddíly za splněnou odborku, ne za každé dítě.

Vedoucí, máte tentokrát volnost. Nemusíte se držet všech připravených kritérií, vyberte si tři kritéria z připravených (vyjma poslední Moje podmínka) a doplňte čtyři vlastní kritéria (podle možností, schopností dětí, místních podmínek, místního vybavení, …). Po splnění kritérií a splnění odborky nám pošlete zpětnou vazbu, vlastní nápady a alespoň jednu fotku z plnění odborky.

Táborník
Pojďte si vybrat, tentokrát jsme pro vás připravili Táborníka.
Máme krásnou zem. Táborník v ní umí žít a poznává ji. K tomu potřebuje řadu dovedností – orientovat se nejen v mapách, ale i v terénu. Měl by umět „přežít“ v přírodě. Výprav by se neměl jen účastnit, ale měl by je umět naplánovat, aby byly náročné i naučné, zábavné i zajímavé. Každá cesta za vlastní humna může být skvělým dobrodružstvím, záleží jen na přístupu.

I. STUPEŇ

  1. Umím si správně sbalit pro jednodenní výlet.
  2. Zúčastním se jednodenního výletu.
  3. Umím mapové a turistické značky.
  4. Umím určit světové strany „s“ i „bez“ použití buzoly.
  5. Naplánuji jednodenní výlet pro oddíl.
  6. Znám základní pravidla zacházení s ohněm.
  7. Umím připravit ohniště, zapálit oheň, udržet jej po nějakou dobu a uklidit ohniště.
  8. Umím uvázat alespoň 6 uzlů, z toho 3 poslepu.
  9. Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).

II. STUPEŇ

  1. Umím si správně sbalit pro vícedenní výlet.
  2. Zúčastním se dvoudenního výletu s přespáním v přírodě.
  3. Umím postavit přístřešek na přespání v přírodě nebo stan.
  4. Ovládám práci s mapou, buzolou a GPS.
  5. Naplánuji vícedenní výlet pro oddíl.
  6. Vedu si putovní knížku nebo jiné záznamy o zajímavých místech, která jsem poznal, a připravím pro ostatní prezentaci o svých výletech.
  7. Umím připravit ohniště, zapálit oheň v nepříznivých podmínkách (mokro, vítr, sníh), udržet jej po nějakou dobu a uklidit ohniště.
  8. Umím uvázat alespoň 10 uzlů, z toho 5 poslepu.
  9. Znám funkční užití uzlů, vím, který k čemu použít.
  10. Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).

Motivace: Tábor je sladkou tečkou pionýrského roku. Na táboře hrajeme spoustu her, věnujeme se sportům, vyrábíme, plaveme v rybníku… Ale zažíváme také spoustu dobrodružství, které jinde jen tak nezakusíme. A podobně to je i na každé výpravě během roku. Jsi připraven naučit se plánovat výlety, orientovat se v mapě a krajině, naučit se přežít v přírodě? Pak je tato odborka právě pro tebe!

Inspirace a náměty na aktivity:
Učení a trénink táborových dovedností
Na začátku se děti musí naučit základy, na kterých je potřeba stavět – pro tábornickou odborku jsou to především uzle, ohně, mapové značky a práce s mapou a buzolou.
Co takhle si na procvičení uspořádat oddílovou “Stezku”? Při různorodých úkolech si děti své získané znalosti mohou ověřit.

Nápady na úkoly:
• Vylosuj si uzel a správně ho uvaž. Zkus si jeden uzel uvázat poslepu (za bonusové body?).
• Poznej uvázané uzly a urči, k čemu se dají použít.
• Vysvětli, jak správně založit a obstarat ohniště. Nezapomeň na to, jak ohniště také správně zlikvidovat.
• Z malých klacíků / dřívek sestav model vylosovaného ohniště a popiš, k čemu bys dané ohniště použil/a.
• Nasbírej si malé množství materiálu na rozdělání ohně a vyzkoušej si oheň zapálit a nějakou dobu udržet (lze hrát na čas – jak dlouho oheň vydrží).
• Poznej vybrané množství mapových a turistických značek.
• Useverni mapu s pomocí buzoly i bez ní.
• Vysvětli, jakými způsoby se dají určit světové strany v přírodě.

Stavba táborových přístřešků
Máte u tábořiště možnost postavit si skupinové přístřešky na přenocování? Skupinové přístřešky můžou být skvělým místem pro družinková volna, stmelování týmů, ale samozřejmě i pro přespání. Týmy si vyberou místo, kde by se jim podle nich příjemně bivakovalo. Svoje přístřešky mohou jakkoli vylepšit – postavit si bránu, oplocení, vytvořit přírodní doplňky atd. Na svém přístřešku mohou pracovat v průběhu celého tábora. Nedílnou součástí je ponechat prostor pro přespání v těchto přístřešcích.

Přístřešky pak mohou mít podobu plochy pro spaní pod širákem, nebo si mohou děti vytvořit svůj “domeček” i se střechou. Záleží na materiálním zázemí (např. dostatek celt, provazů apod.) a přírodních podmínkách. Další inspirace: Stavíme přístřešky, stanujeme

Ohně a ohniště
Aktivita 1: Jak dlouho dokážete udržet oheň při životě jen s minimem materiálu? Děti si do předem připravené nádoby (malá krabička, hrnek, ešus…) připraví materiál pro rozdělání a udržení ohně. Připraví si své miniohniště, na němž oheň rozdělají, a snaží se jej udržovat po co nejdelší dobu. Lze hrát jako soutěž mezi týmy o to, které skupině vydrží oheň hořet nejdéle.

Aktivita 2: Vaříme si večeři (nebo oběd)! Příkladem motivace může být např. vykradení táborové kuchyně zloději. Zloději (vedoucí) se pak s ukradenými potravinami schovají po okolí. Děti je vyhledají, pustí se do úkolu, který jim zloději zadají, a pokud jej splní, dostanou surovinu k vaření. Ideální jsou suroviny na jednoduché jídlo – těstoviny, gulášová polévka apod.

Další inspirace na aktivity spojené s ohněm:

Oheň – dobrý sluha ale zlý pán (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=714)

Ohýnku hřej! (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=598)

Slavnostní oheň (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=758)

Vaříme v přírodě (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=709)

Plánování výletu

Inspirace: Jedeme na výlet (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=604)

Kočka – chodím na výlety (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=464)

Chystáme se na výpravu (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=740)