Co nás letos čeká? V odborkovém Něco za něco jsou letos odměňováni oddíláci a losování bude probíhat jednou za tři měsíce. Při plnění se nemusíte držet odborky, která právě vyšla v Mozaice, ale můžete poslat kteroukoliv jinou splněnou z dvanácti připravených odborek. Do losování budou zařazeny oddíly za splněnou odborku, ne za každé dítě.
Vedoucí, máte tentokrát volnost. Nemusíte se držet všech připravených kritérií, vyberte si tři kritéria z připravených (vyjma poslední Moje podmínka) a doplňte čtyři vlastní kritéria (podle možností, schopností dětí, místních podmínek, místního vybavení, …). Po splnění kritérií a splnění odborky nám pošlete zpětnou vazbu, vlastní nápady a alespoň jednu fotku z plnění odborky.
Táborník
Pojďte si vybrat, tentokrát jsme pro vás připravili Táborníka.
Máme krásnou zem. Táborník v ní umí žít a poznává ji. K tomu potřebuje řadu dovedností – orientovat se nejen v mapách, ale i v terénu. Měl by umět „přežít“ v přírodě. Výprav by se neměl jen účastnit, ale měl by je umět naplánovat, aby byly náročné i naučné, zábavné i zajímavé. Každá cesta za vlastní humna může být skvělým dobrodružstvím, záleží jen na přístupu.
I. STUPEŇ
- Umím si správně sbalit pro jednodenní výlet.
- Zúčastním se jednodenního výletu.
- Umím mapové a turistické značky.
- Umím určit světové strany „s“ i „bez“ použití buzoly.
- Naplánuji jednodenní výlet pro oddíl.
- Znám základní pravidla zacházení s ohněm.
- Umím připravit ohniště, zapálit oheň, udržet jej po nějakou dobu a uklidit ohniště.
- Umím uvázat alespoň 6 uzlů, z toho 3 poslepu.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
II. STUPEŇ
- Umím si správně sbalit pro vícedenní výlet.
- Zúčastním se dvoudenního výletu s přespáním v přírodě.
- Umím postavit přístřešek na přespání v přírodě nebo stan.
- Ovládám práci s mapou, buzolou a GPS.
- Naplánuji vícedenní výlet pro oddíl.
- Vedu si putovní knížku nebo jiné záznamy o zajímavých místech, která jsem poznal, a připravím pro ostatní prezentaci o svých výletech.
- Umím připravit ohniště, zapálit oheň v nepříznivých podmínkách (mokro, vítr, sníh), udržet jej po nějakou dobu a uklidit ohniště.
- Umím uvázat alespoň 10 uzlů, z toho 5 poslepu.
- Znám funkční užití uzlů, vím, který k čemu použít.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
Motivace: Tábor je sladkou tečkou pionýrského roku. Na táboře hrajeme spoustu her, věnujeme se sportům, vyrábíme, plaveme v rybníku… Ale zažíváme také spoustu dobrodružství, které jinde jen tak nezakusíme. A podobně to je i na každé výpravě během roku. Jsi připraven naučit se plánovat výlety, orientovat se v mapě a krajině, naučit se přežít v přírodě? Pak je tato odborka právě pro tebe!
Inspirace a náměty na aktivity:
Učení a trénink táborových dovedností
Na začátku se děti musí naučit základy, na kterých je potřeba stavět – pro tábornickou odborku jsou to především uzle, ohně, mapové značky a práce s mapou a buzolou.
Co takhle si na procvičení uspořádat oddílovou “Stezku”? Při různorodých úkolech si děti své získané znalosti mohou ověřit.
Nápady na úkoly:
• Vylosuj si uzel a správně ho uvaž. Zkus si jeden uzel uvázat poslepu (za bonusové body?).
• Poznej uvázané uzly a urči, k čemu se dají použít.
• Vysvětli, jak správně založit a obstarat ohniště. Nezapomeň na to, jak ohniště také správně zlikvidovat.
• Z malých klacíků / dřívek sestav model vylosovaného ohniště a popiš, k čemu bys dané ohniště použil/a.
• Nasbírej si malé množství materiálu na rozdělání ohně a vyzkoušej si oheň zapálit a nějakou dobu udržet (lze hrát na čas – jak dlouho oheň vydrží).
• Poznej vybrané množství mapových a turistických značek.
• Useverni mapu s pomocí buzoly i bez ní.
• Vysvětli, jakými způsoby se dají určit světové strany v přírodě.
Stavba táborových přístřešků
Máte u tábořiště možnost postavit si skupinové přístřešky na přenocování? Skupinové přístřešky můžou být skvělým místem pro družinková volna, stmelování týmů, ale samozřejmě i pro přespání. Týmy si vyberou místo, kde by se jim podle nich příjemně bivakovalo. Svoje přístřešky mohou jakkoli vylepšit – postavit si bránu, oplocení, vytvořit přírodní doplňky atd. Na svém přístřešku mohou pracovat v průběhu celého tábora. Nedílnou součástí je ponechat prostor pro přespání v těchto přístřešcích.
Přístřešky pak mohou mít podobu plochy pro spaní pod širákem, nebo si mohou děti vytvořit svůj “domeček” i se střechou. Záleží na materiálním zázemí (např. dostatek celt, provazů apod.) a přírodních podmínkách. Další inspirace: Stavíme přístřešky, stanujeme
Ohně a ohniště
Aktivita 1: Jak dlouho dokážete udržet oheň při životě jen s minimem materiálu? Děti si do předem připravené nádoby (malá krabička, hrnek, ešus…) připraví materiál pro rozdělání a udržení ohně. Připraví si své miniohniště, na němž oheň rozdělají, a snaží se jej udržovat po co nejdelší dobu. Lze hrát jako soutěž mezi týmy o to, které skupině vydrží oheň hořet nejdéle.
Aktivita 2: Vaříme si večeři (nebo oběd)! Příkladem motivace může být např. vykradení táborové kuchyně zloději. Zloději (vedoucí) se pak s ukradenými potravinami schovají po okolí. Děti je vyhledají, pustí se do úkolu, který jim zloději zadají, a pokud jej splní, dostanou surovinu k vaření. Ideální jsou suroviny na jednoduché jídlo – těstoviny, gulášová polévka apod.
Další inspirace na aktivity spojené s ohněm:
Oheň – dobrý sluha ale zlý pán (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=714)
Ohýnku hřej! (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=598)
Slavnostní oheň (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=758)
Vaříme v přírodě (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=709)
Plánování výletu
Inspirace: Jedeme na výlet (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=604)
Kočka – chodím na výlety (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=464)
Chystáme se na výpravu (https://pionyr.cz/inspirace/hry-a-aktivity/?returl=list&detail=740)