Na tomto místě najdete každé dva měsíce tipy na sporty, které nejsou úplně klasické. Přiblížíme vám jejich pravidla, co je ke hře potřeba a popíšeme třeba i nějaké nápady, které vám hraní usnadní. Věříme, že vás tyto aktivity inspirují a zařadíte některé z nich do běžné činnosti oddílu.
Damfrpál
Damfrpál neboli dětský famfrpál je nekontaktní variantou mudlovského famfrpálu pro dětské hráče. Jde o hru inspirovanou knihami o Harry Potterovi. Ve hře spolu soupeří dva týmy po 7 hráčích s jasně stanovenými pozicemi. Cílem hry je mít co nejvíce bodů, které lze získat dvěma způsoby – prohozením camrálů některou ze soupeřových obručí nebo chycením zlatonky. Hra nemá pevně danou hrací dobu, konec nastává ve chvíli chycení zlatonky.
Hřiště
Hřiště má oválný tvar, který tvoří obdélník a dva půlkruhy, obruče jsou umístěny v zadních částech hřiště. Rozměry hřiště jsou znázorněny na obrázku níže, nicméně v případě potřeby jej lze zjednodušit na obdélník o různých rozměrech dle věku hráčů.
Vybavení
Ke hře potřebujeme 6 obručí o průměru 80 cm, různé míče, košťata a rozlišovací prvky (čelenky, dresy). Na každou stranu hřiště umístíme 3 obruče v různých výškách – 0,93 m, 1,37 m a 1,85 m od země. Míče v damfrpálu se nazývají camrál (1x), potlouk (3x) a zlatonka (1x). Camrál je volejbalový míč vyfouknutý tak, aby se dal udržet jednou rukou. Jako potlouky lze použít libovolné míč, které jsou vhodné na vybíjenou, ideálně pěnové, a které lze jednoduše rozeznat od camrálu. Zlatonka je tenisový míč umístěný v ponožce o délce cca 25 až 30 cm. Zlatonku má nosič zlatonky zezadu za pasem. Košťata jsou nahrazena přibližně metr dlouhými trubkami bez ostrých hran, v případě mladších hráčů lze hrát bez nich. Každý hráč ve hře má své koště/tyč.
Tým
V týmu může být až 21 hráčů, ale na hřišti je jich ve stejné chvíli pouze 7. Hráči na hřišti mají pevně dané pozice a čelenku, která této pozici odpovídá. Za každý tým hrají 3 střelci, 2 odrážeči, 1 brankář a 1 chytač.
Střelec má bílou čelenku, hraje pouze s camrálem, který se snaží prohodit soupeřovou obručí a tím získat body pro svůj tým.
Brankář má zelenou čelenku, stejně jako střelec hraje s camrálem, ale jeho úkolem je obrana vlastních obručí. Pohybuje se v brankovišti, kde jej nelze vybít.
Odrážeč má černou čelenku a hraje pouze s potlouky, kterými se snaží vybít hráče ze soupeřova týmu.
Chytač má žlutou čelenku a jeho jediným úkolem je strhnout zlatonku z jejího nosiče a tím ukončit zápas. Chytači jsou do hry vpuštěni až v 18. minutě herního času.
Hráči mohou během hry různě střídat a během střídání mohou měnit své pozice. Střídání probíhá mimo hřiště. Na hřišti se mohou vyskytovat v jedné chvíli vždy maximálně 3 střelci, 1 brankář, 2 odrážeči a 1 chytač za tým.
Začátek hry
Oba týmy začínají hru u svých obručí, začíná pouze 6 hráčů, chytači jsou do hry vpuštěni až v 18. minutě. Camrál a potlouky leží na středové čáře. Nosič zlatonky (neutrální hráč) je pouze představen, stejně jako chytači se zatím na hřišti nevyskytuje. Startovní pozice hráči zaujímají po povelu rozhodčího „Košťata na zem!“ Zápas se odstartuje povely „Připravit!“ a „Nasedat“. Při povelu nasedat se hráči na košťatech rozběhnou pro míče.
Průběh hry
Během hry musí být hráči stále na koštěti. Pokud omylem z koštěte sesednou nebo jsou vybiti potloukem, musí okamžitě pustit balon, pokud nějaký mají, doběhnout ke svým obručím a dotknout se některé z nich. Poté mohou nasednout na koště a vrátit se do hry.
Pokud se střelci podaří prohodit camrál některou z protivníkových obručí, získává pro svůj tým 10 bodů. Hra se po skórování nijak nezastavuje, camrálem rozehraje brankář, jehož obruč byla prohozena (tedy ten, který dostal „gól“).
Damfrpál je nekontaktní sport, a proto je veškerý fyzický kontakt zakázán. Je však povoleno „kradení“ míčů, kdy protivník vyšťouchnutím, plácnutím či odebráním jednou rukou zbaví hráče míče.
Zakončení hry
V 17. minutě herního času je nosič zlatonky vypuštěn na hřiště. Nosič se smí pohybovat na hřišti pouze mezi brankovými čarami. Chytači z obou týmů se připraví na středové čáře na okraji hřiště a v 18. minutě jsou vypuštěni také. Jakmile se chytači podaří strhnout zlatonku z jejího nosiče, získává pro svůj tým 30 bodů a ukončí tím zápas. Během chycení zlatonky však nesmí nijak bránit jejímu nosiči v pohybu a musí ji získat uchopením a stržením (nesmí ji sebrat ze země, pokud po pokusu o chycení upadne). Pokud nosič zlatonky upadne nebo se z jiného důvodu ocitne na zemi, nelze zlatonku chytat. To lze, až když je nosič zpět na nohou a připraven.
Po platném chycení zlatonky vyhrává tým, který má v součtu více bodů. Pokud by po chycení měly oba týmy shodný počet bodu, nastává prodloužení. Prodloužení má shodnou formu jako běžná hra, týmy si však prohodí strany, hrací doba je omezena na 5 minut a chytači vybíhají již po 30 sekundách hry.