Podvádění při hrách je problém, který se nevyhýbá ani nejmladší generaci. Proč to dělají, když jedním z našich ideálů je Pravda? Když se snažíme jim jít příkladem a při práci nepodvádět? Děti mohou podvádět z různých důvodů. Některé mohou chtít získat uznání a ocenění, jiné mohou mít strach z neúspěchu nebo prostě jen chtějí vyhrát za každou cenu. Někdy může být důvodem také nedostatek sebedůvěry nebo tlak ze strany rodičů a vrstevníků. Důležité je si uvědomit, že podvádění není pouze otázkou morálky, ale i sociálního a psychologického vývoje
Podvádění při hrách může mít několik negativních důsledků. Za prvé může vést k deformaci hodnotového systému dítěte, kde výhra za každou cenu převáží nad poctivostí a férovostí. To může mít dlouhodobý dopad na chování v budoucnosti nejen při hrách, ale i v dalších životních situacích. Za druhé, pokud se podvádění stane běžnou praxí, může to poškodit vztahy s vrstevníky. Děti, které podvádějí, mohou ztratit důvěru svých přátel a spoluhráčů, což může vést k izolaci a problémům v sociálních interakcích.
Jak podvodům předcházet?
Nezapomínejme na to, že děti se učí nápodobou, proto musíme začít u sebe. Buďme vzorem chování a zdůrazňujme důležitost férové hry. Je důležité dětem vysvětlit, že vítězství není jediným cílem hry a že porážka je přirozenou součástí života, která nás učí vytrvalosti a odolnosti. Další formující složkou je okolí, ve kterém vyrůstáme. Je samozřejmé, že chtějí všichni vyhrát, ale hry by měly být navrženy tak, aby podporovaly týmovou práci a radost z účasti spíše než soutěžení za každou cenu. Soutěživé hry táborům dodávají dynamiku, napětí, děti ženou dopředu, ale nedělejte z nich něco, co by děti vedlo k podvodům. Uzpůsobujte je tak, ať může uspět každý, konkrétně pojmenovávejte i dílčí úspěchy. Dejte jim uznání, aniž by si o něj nečestně řekly.
Majda Zemanová