Něco za něco – odborky – Organizátor her

Co nás letos čeká? V odborkovém Něco za něco jsou letos odměňováni oddíláci a losování bude probíhat jednou za tři měsíce. Při plnění se nemusíte držet odborky, která právě vyšla v Mozaice, ale můžete poslat kteroukoliv jinou splněnou z dvanácti připravených odborek. Do losování budou zařazeny oddíly za splněnou odborku, ne za každé dítě.

Vedoucí, máte tentokrát volnost. Nemusíte se držet všech připravených kritérií, vyberte si tři kritéria z připravených (vyjma poslední Moje podmínka) a doplňte čtyři vlastní kritéria (podle možností, schopností dětí, místních podmínek, místního vybavení…). Po splnění kritérií a splnění odborky nám pošlete zpětnou vazbu, vlastní nápady a alespoň jednu fotku z plnění odborky.

Pojďte si vybrat, tentokrát jsme pro vás připravili Organizátora her.

organizátor her

Hry jsou zdrojem zábavy i zdrojem poučení. Platí to zejména v pionýrském kolektivu,
v němž hra patří mezi nejčastější formy činnosti v přírodě, ale i na schůzkách oddílu
v klubovně, v tělocvičně nebo na hřišti. Proto je pro činnost oddílu přínosem každý, kdo dovede hru zorganizovat a vést.

Odborka je určena pro zkušené hráče, kteří rádi hrají i organizují. Splněním podmínek této odbornosti dítě získá nejen potřebné znalosti v přípravě her a herní činnosti, ale stane se velmi platným členem oddílu a organizátorem dění. Musí si udržovat přehled o odehraných hrách, znát jejich základní principy, či ještě lépe umět je zobecnit – je tak velkým pomocníkem při přípravě činnosti i při řešení někdy vyvstalých situací. Jde o šikulu, který dokáže vhodnou hru podle aktuálních požadavků vybrat, srozumitelně vysvětlit pravidla, zorganizovat její sehrání. Kdo by jej v oddíle nevyužil?

ODBORNOST MÁ JEDEN STUPEŇ

  1. Pořídím si zápisník her nebo si založím kartotéku her a krabici s herními pomůckami.
  2. Dokážu, že umím alespoň 20 her, které se hodí do klubovny (pohybových a deskových).
  3. Zvládnu připravit a sehrát nejméně pět terénních her vhodných pro družinu či celý oddíl.
  4. Vysvětlím základní typologii her (soutěživé, s prvkem náhody…).
  5. Představím alespoň dvě varianty soutěžních systémů.
  6. Vyberu – podle požadavků, zkušeností a schopností hráčů stanovené skupiny – hru, kterou hráči neznají, a uvedu ji.
  7. Vezmu si na starost výběr a zajištění bloku her na otevřené akci pro veřejnost.
  8. Pomůžu s péčí o herní pomůcky (včetně například deskových her) tak, aby byly připravené
    k použití.
  9. Připravím a provedu pod dohledem vedoucího s družinou, oddílem nebo skupinou menších dětí nejméně deset her v různém prostředí a v různém ročním období.
  10. Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).

Motivace:
Baví tě hrát různé typy her na schůzkách, výpravách a táborech? Máš někdy nápady, jak hry vylepšit? Napadají tě různá témata na víkendovky, které bys rád/a zrealizoval/a? Pak je odborka právě pro tebe!

Organizace her může být náročná a zabrat hodně času, nic se ale nevyrovná tomu, když se dětem a dalším účastníkům líbí a užijí si ji.

Inspirace a náměty na aktivity:
U této odborky se zaměřme na vedoucího a jeho úkol v roli uvaděče organizátora her.

Pro děti je velmi důležité, aby od vedoucího dostaly podporu. V první řadě jde o to, abyste dali dětem prostor hru zorganizovat na schůzce či výpravě, a domluvili se s nimi – co od hry očekává dítě, co očekáváte vy, kdy a kde se hra bude hrát, jak dlouho by měla trvat…

Jako další přichází na řadu materiální podpora. Pomozte dětem zajistit pomůcky, požádá-li o to.

Velmi důležité je, aby děti věděly, že se na vás mohou obrátit s dotazy. Dětem určitě pomozte, komunikujte s nimi. Rozdíl samozřejmě bude mezi tím, když dítě přinese deskovou hru na schůzku, a když bude chtít uspořádat noční bojovku v lese. Pro začínající organizátory může být příprava větším soustem, než by čekali, a vaši pomoc určitě ocení.

V neposlední řadě nezapomeňte na zpětnou vazbu, a to především tu pozitivní. I když se něco nepovede, pro organizátora je důležitá pochvala i za sebemenší pozitivní věc na jeho aktivitě.

Námět na aktivitu:
Vymysli hru se zadáním!
Děti dostanou do ruky konkrétní předměty, které bude potřeba využít při hře. Dejte dětem prostor, aby se zamyslely, jakou hru by s těmito věcmi zahrály – půjde o bojovku, deskovku, sportovní hru? Nechte na nich! Nejlepší bude, když budou spolupracovat v týmu, ale určitě to zvládnou i jednotlivci. Děti pak vysvětlí pravidla ostatním a hru si společně vyzkoušejte!

Nejdůležitější bude zpětná vazba. Co se na hře povedlo, co by chtělo promyslet jinak, pochopili všichni pravidla? Popovídejte si o tom, pro budoucí organizátory her to bude skvělá věc do budoucna.