Co nás letos čeká? V odborkovém Něco za něco budou letos odměňováni oddíláci a losování bude probíhat jednou za tři měsíce. Při plnění se nemusíte držet odborky, která právě vyšla v Mozaice, ale můžete poslat kteroukoliv jinou splněnou z dvanácti připravených odborek. Do losování budou zařazeny oddíly za splněnou odborku, ne za každé dítě. Vedoucí, máte tentokrát volnost. Nemusíte se držet všech připravených kritérií, vyberte si tři kritéria z připravených (vyjma poslední Moje podmínka) a doplňte čtyři vlastní kritéria (podle možností, schopností dětí, místních podmínek, místního vybavení, …).
Po splnění kritérií a splnění odborky nám pošlete zpětnou vazbu, vlastní nápady a alespoň jednu fotku z plnění odborky. Pojďte si vybrat, tentokrát jsme pro vás připravili Kuchaře a Výtvarníka.
Kuchař
Vaření není věda, je to umění. A hodí se nejen v oddíle, ale hlavně v osobním životě. Kuchař, kuchtík byl vždy důležitým a váženým členem týmu, který velmi často rozhodoval o úspěchu, o náladě… Odborka Kuchař má dva stupně a fakt není úplně jednoduchá. Měl by se jí zabývat ten, koho vaření baví a kdo se o vaření zajímá. A taky ten, kdo už aspoň někdy něco uvařil. Přečtěte si, jaké úkoly mohou na zájemce o tuto odborku čekat.
I. STUPEŇ
- Dokážu sestavit jídelníček na víkendovou akci, která se koná v budově i v přírodě.
- Znám způsoby správného uskladnění potravin a základní hygienické zásady.
- Umím uvařit alespoň pět jednoduchých jídel (pomazánky – polévka – hlavní jídlo – jednoduchý zákusek).
- Zvládnu několik jednoduchých ozdob z potravin, umím upravit jídlo tak, by bylo lákavé i pro oči.
- Umím připravit na cestovním vařiči i na ohni jednoduché jídlo ze surovin (ne jen ohřát konzervu).
- Umím postupovat dle receptu a samostatně podle něj připravit jídlo.
- Mám základní povědomí o ceně potravin.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
II. STUPEŇ
- Dokážu sestavit vyvážený jídelníček na týdenní tábor včetně stanovení potřebného množství potravin, sestavím základní seznam nákupu na víkendovou akci včetně finančního rozpočtu.
- Umím připravit jídelníček na třídenní putování s minimální možností průběžného dokoupení potravin (uvažuji o hmotnosti potravin, bezpečnosti jejich požití, vhodnosti obalu potravin).
- Umím uvařit alespoň tři kompletní čtyřchodová menu, obsahující alespoň dvě teplá jídla (předkrm, polévka, hlavní jídlo, zákusek).
- Umím uvařit polévku z vývaru, krémovou polévku a tzv. svačinovou polévku (zelňačka, gulášová polévka, bramborová polévka, frankfurtská).
- Zvládnu základní kynuté těsto a umím na ohni upéct tzv. hady.
- Umím rozpoznat základní druhy masa a vím, jak je vhodně použít.
- Mám vlastní sbírku receptů.
- Umím podle receptu samostatně připravit jídlo cizí kuchyně nebo z méně známé suroviny.
- Umím využít k vaření to, co příroda nabízí (bylinky, plody, vhodné rostliny).
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
Odborky by neměly být jen splnění něčeho a za to odznáček, ale měly by děti obohatit o dovednosti, které využijí v praktickém životě. Prostě a jednoduše se jim budou hodit.
A to je právě odborka kuchaře.
Plnění odborky záleží do velké míry na tom, zda a jak máme vybavenou klubovnu pro vaření. Nemáte? Nevadí, leccos se dá přinést z domova. My jsme začínali jednoplotýnkovým vařičem a jídly z jednoho hrnce, toustovač je skvělý pomocník a má ho doma skoro každý. A co taková větší hlubší smažicí pánev, třeba ji někdo vlastní. A vaření venku, v přírodě, v ešusu nebo kotlíku, na uhlících… Kdo chce, hledá cesty, kdo nechce…. Však to znáte.
Náměty na aktivity:
Bramborová schůzka (viz Inspiruj se) – hry s bramborami, kvíz o bramborách, bramborová razítka, to pro spojení třeba s výtvarníkem a nakonec bramborové vaření. Co třeba uvařit
si méně známou krémovou bramboračku?
Sýrová degustace – kupte několik rozdílných druhů tvrdých sýrů (strukturou, vůní) např. gouda, eidam, parmazán, hermelín, blaťácké zlato, niva. Stačí opravdu malé množství. Nejprve sýry s jejich názvy prozkoumejte zrakem a čichem, potom dejte každému malý kousek na ochutnání – zapojí tak hmat a chuť. Nakonec degustace a odhalování se zavázanýma očima. Každé dítě dostane stejný vzorek, má jej ochutnat a určit, který sýr to je… A už jen zbývá udělat nějakou sýrovou pomazánku, nazdobit jednohubky a máme „splněnou“ jednu z podmínek odborky.
Podobně lze pracovat i s dalšími surovinami, osvědčená je čokoláda. Tvořivý a zapálený zájemce o odborku si může připravit povídání a zajímavosti ze světa čokolády. A co třeba chutnávka méně známých druhů ovoce?
Další aktivity spojené s jídlem
• Odhad ceny potravin (ví vůbec děti, kolik co stojí), odhad hmotnosti (zkus nalít určené množství tekutiny)
• Vydejte se do obchodu a zkuste vymyslet, co bys nakoupil za 100 Kč, abys uvařil jídlo pro čtyři? Nemůžete do obchodu? Letáků je všude spousta, nakupte podle nich.
Co si NEVEZMEŠ na pěší výlet v létě
• Zapisuj svůj jídelníček za tři dny, zapiš opravdu všechno a následně pokus o zařazení do potravinové pyramidy
• Z kterých států k nám přišla tato jídla? Sushi, apple pie, gouda, pizza, císařský trhanec, čokoláda, štrúdl, bryndza, halušky, boršč, vareniky, pelmeně, hamburger, bílá klobása, fondy, tortilla, chilli con carne, guláš, tapas, baklava, croissant a další a další. A víte, co to vlastně je a jaké suroviny jídlo obsahuje?
Výtvarník
Pustit uzdu fantazii… to je přece parketa výtvarníka. A je jedno, zda jde o kreslení, malbu, modelování či rukodělky, vždy jde o prokázání dovedností. Přitom nezáleží na tom, jaké máš množství talentu, roli hraje i píle a poctivá práce a také znalosti získané třeba návštěvami výstav… Být výtvarníkem je prostě výzva. Odborník-výtvarník se navíc hodí každému oddílu k osvěžení programu činnosti. Zvlášť když umí nadchnout pro výtvarky i ostatní.
I. STUPEŇ
- Zúčastním se Pionýrského Sedmikvítku v soutěžní oblasti „Výtvarná činnost“.
- Vytvořím výtvarné dílo z aktuálního dění v oddílu, kterým vyzdobím klubovnu.
- Vytvořím plakátek na akci našeho oddílu.
- Naučím se novou výtvarnou techniku a vyzkouším ji.
- Vím, kde je nejbližší galerie (muzeum) a podle možností ji navštěvuji.
- Znám alespoň jednoho ilustrátora dětské knihy a umím o něm něco povědět.
- Nakreslím komiks (min. 4 okénka).
- Šetřím materiálem („nezačínám uprostřed“), udržuji výtvarné potřeby v pořádku.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
II. STUPEŇ
- Zúčastním se Pionýrského Sedmikvítku v soutěžní oblasti „Výtvarná činnost“.
- Vytvořím zápis do kroniky včetně ilustrace.
- Vytvořím nástěnku z oddílové akce.
- Naučím se novou výtvarnou techniku a připravím pro ostatní schůzku, kde je novou techniku naučím.
- Navštívím výtvarnou výstavu v nejbližším okolí a připravím pro ostatní prezentaci.
- Znám alespoň jednoho výtvarníka, který žije nebo žil v našem regionu. Seznámím se s jeho životem a tvorbou.
- Nakreslím komiks (min. 10 okének).
- Navrhnu či se budu podílet na návrhu a zpracování některého společného prvku, družiny, oddílu, akce (např. návrh trička, loga apod.).
- Udržuji veškeré pracovní náčiní a materiál, se kterým pracuji, v pořádku a čistotě.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
Motivace:
Výtvarné tvoření je náplní schůzek mnoha oddílů, děti už od školky nosí domů nejrůznější výrobky a tvoření je baví. Malování je pak zase aktivitou, která může být uvolňující, ale pro některé naopak nepříjemná. Jsou pořádány nejrůznější výtvarné soutěže, ale přitom každému se může líbit něco jiného. Díky tomu může uspět i ten, kdo je jindy neúspěšný. Výtvarno je velmi individuální, sugestivní, ale přitom nenáročné. Pomůcky na to máte u sebe téměř vždy. Nebo vlastně vždy, protože mnohdy stačí ruce. Vytváření a malování se dá krásně použít i jako aktivita testující spolupráci dětí v oddíle.
Inspirace a náměty na aktivity:
Nevýtvarné aktivity, které vyžadují spolupráci, ale zapojuje se v nich kreslení:
• Omezení malíři (viz Inspiruj se)
• Společné malování jednou tužkou:
Ve dvojici má každý svoje zadání, jeden má kreslit strom, druhý auto. Oba mají však dohromady jeden papír, jednu tužku a nesmí mluvit ani se nijak domlouvat. Jak to vše dopadne? Povede se jim dodržet zadání? Kdo ustoupil tomu druhému?
• Kresba společného ostrova
Potřebujete velký papír, který představuje ostrov vašeho oddílu, každý si na ostrově najde místo, kde mu je příjemně, nakreslí něco, co ho vystihuje, podle čeho ho lze poznat. Nejen, že se tím děti seznámí, ale zůstane vám i památka na roční práci.
Netradiční výtvarné techniky
Proč nevyzkoušet něco nového? Chladnější počasí a brzká tma nás zahánějí do kluboven, tak je možné toho využít a zkusit něco jinak.
Malování přírodninami: Kupte větší množství temperových nebo akrylových barev (dají se pořídit za dobrou cenu v obchodech typu Action či Kik), cestou do klubovny posbírejte klacíky, jehličí, listy atd. a zkuste si vyrobit vlastní štětce z klacíků a borových jehliček. Půjde tím kreslit? Spíše to využijte na abstraktní kreslení, ale věřte, že mohou vzniknout zajímavé obrázky.
Výroba ručního papíru: Papírem všechno kolem kreslení začíná. Dá se vyrobit ruční papír i bez síta a v podmínkách klubovny? Věřte tomu, že dá. A nebude to ani nic náročného. Budete potřebovat kartony na vajíčka (jsou i různobarevné) nebo jiný papír na zrecyklování (super jsou papírové výplně krabic, naopak se nehodí letáky a časopisy), starší mixér (třeba tyčový), cedník, větší mísy, starý savý textil (trička, prostěradla, ručníky, utěrky), podložky a pak už záleží na vás. Můžou se hodit vylisované drobné květiny, vykrajovátka, tempery na obarvení hmoty… Není to nic složitého, papír natrhejte na kousky, dejte do mísy a zalijte vodou. Po několika minutách namáčení se pusťte do mixování, radši mějte směs vodnatější. Když to budete mít rozmixované, přes síto to přeceďte, na podložku dejte vrstvu látky, na ni papírovou hmotu zhruba o tloušťce 0,5 cm. Zakryjte plátnem a opatrně stlačujte, odsávejte, mokrou utěrku vždy vyměňte a nechce do příště uschnout. Pak papír vylisujte, aby byl hezky rovný, a můžete se pustit do práce s ním. Krásná z něj budou vánoční přání. Půjde na něj kreslit pastelkami? A co malovat temperami?
Jak může jednoduše vypadat vaše zpětná vazba?
Na známou adresu necozaneco@pionyr.cz napíšete například:
Věnovali jsme se odborce Kuchař, zahájení odborky se nám hodilo do předvánočního období. Protože jsme v této době s dětmi vyráběli hlavně cukroví, chyběla nám tato podmínka.
Vybrali jsme si v 1. stupni podmínky 2, 7 a 9.
Navíc jsme si tam zařadili podmínky zvládne jeden druh pečeného cukroví a zvládne dva druhy nepečeného cukroví.
A k tomu alespoň jedna fotka (tahle je převzatá z facebooku PS Plši, kteří na schůzce vařili tymiánový sirup) a je to.