Co nás letos čeká? V odborkovém Něco za něco jsou letos odměňováni oddíláci a losování bude probíhat jednou za tři měsíce. Při plnění se nemusíte držet odborky, která právě vyšla v Mozaice, ale můžete poslat kteroukoliv jinou splněnou z dvanácti připravených odborek. Do losování budou zařazeny oddíly za splněnou odborku, ne za každé dítě.
Vedoucí, máte tentokrát volnost. Nemusíte se držet všech připravených kritérií, vyberte si tři kritéria z připravených (vyjma poslední Moje podmínka) a doplňte čtyři vlastní kritéria (podle možností, schopností dětí, místních podmínek, místního vybavení…). Po splnění kritérií a splnění odborky nám pošlete zpětnou vazbu, vlastní nápady a alespoň jednu fotku z plnění odborky.
Pojďte si vybrat, tentokrát jsme pro vás připravili Fotografa.

Fotograf
Fotograf je člověk, který s pomocí klasického nebo digitálního fotoaparátu pořizuje fotografie. Měl by znát různé techniky umělecké i dokumentární fotografie, zvládat grafické zpracování fotografií a jejich prezentaci. Dělá to rád a s citem.
I. STUPEŇ
- Používám oddílový fotoaparát a dovedu jej správně ošetřovat.
- Znám základní funkce a možnosti nastavení fotoaparátu, pořízení a mazání fotek, různé režimy
(portrét, makro, krajina, sport). Ukážu je a vysvětlím v oddíle. - Znám zásady fotografování. Zjistím si, co je to expozice a jak se vytváří. Rozumím základním pojmům – čas, clona, ISO, korekce expozice.
- Úpravy fotografií – pomocí počítače dokážu s digitálními fotografiemi provádět základní operace – otočení, ořez, zmenšení rozměrů apod.
- Navštívím s oddílem výstavu nebo muzeum s fotografickou nebo filmovou tematikou.
- Uspořádám výstavku svých prací.
- Starám se o fotodokumentaci z života oddílu alespoň půl roku. Dávám fotky na web, do kroniky, oddílového časopisu nebo na nástěnku.
- Zúčastním se Pionýrského Sedmikvítku v oblasti Clona.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
II. STUPEŇ
- Mám vlastní přístroj a umím jej správně ošetřovat.
- Znám princip vytváření fotografického obrazu (optika).
- Znám zásady správné kompozice snímků (prokážu prakticky).
- Znám principy snímání a měření expozice.
- Navštívím s oddílem výstavu nebo muzeum s fotografickou nebo filmovou tematikou.
- Znám zásady správného uložení (archivace) zhotovených materiálů.
- Přečtu si alespoň jednu knihu o fotografování. Znám časopis zabývající se fotografií.
- Hromadná úprava fotografií – znám programy na hromadnou úpravu fotografií – přejmenování, změna velikosti a formátu.
- Vyzkouším si fotografování noční oblohy, hvězd nebo ohňostroje.
- Starám se o fotodokumentaci z života oddílu alespoň jeden rok. Dávám fotky na web, do kroniky, oddílového časopisu nebo na nástěnku.
- Zúčastním se Pionýrského Sedmikvítku v oblasti Clona.
- Moje podmínka (zařadím po dohodě s vedoucím).
Motivace: Podařilo se ti zachytit okamžik, který si pamatuješ, a při pohledu na fotku sis ho připomněl. A najednou byly krásné zážitky zpět.
A co teprve potom, co si s ostatními prohlédneš třeba fotky z táborů a každý přidá veselou historku nebo vzpomínku. Zkuste to a ponořte se do vzpomínek pomocí fotek, které jste sami vytvořili.
Inspirace a náměty na aktivity:
Pionýr » Hry a aktivity (pionyr.cz) Zachycujeme oddíl fotografií
Pionýr » Hry a aktivity (pionyr.cz) Camera obscura I.
Pionýr » Hry a aktivity (pionyr.cz) Camera obscura II
Fotoromán: Děti mají za úkol vytvořit fotoromán na libovolné téma (max. počet snímku 20). Při promítání čtou komentář a dialogy).
Vyfoť lochnesku: Nejdříve dětem ukážeme různé “zaručeně pravé” fotky lochneské příšery a povíme jim, jak a proč to lidé dělají. Jejich úkolem bude vyfotit lochnesku. Rozdělíme děti do skupin, každá skupina má k dispozici max 3 fotky na digitálním foťáku. Je na nich, z čeho si lochnesku sestaví, jak to provedou. Fotky černobíle vytiskneme, vystavíme a vybereme nejzdařilejší falzifikát.
Přírodní umělecký rám: Na karton nebo čtvrtku nakreslete jednoduchý tvar nebo obrázek (alespoň 1-2 snadno vyříznutelné části, kterými si můžete prohlížet svět kolem vás). Nakreslený tvar vyřízněte nebo vystřihněte a vezměte svůj umělecký rám na procházku do přírody. Poté foťte obrázky přírody přes rám a pozorujte rozdíly v pozadí.
30 kroků: Na konci schůzky dejte dětem úkol, že až půjdou příště na schůzku, aby se každý 30. krok zastavily se, rozhlédly se a vyfotily jeden záběr. Na začátku další schůzky si fotky promítněte a povídejte si o nich. Upozorněte je na bezpečnost, kdyby jim 30. krok vyšel na přechodu, tak ať se zastaví a fotí před přechodem nebo za přechodem.
Fotomaraton: Fotografická soutěž pro širokou veřejnost. FotoMaratony.cz