Metodické poznámky k pracovním listům.
Pracovní listy najdete v tištěné Mozaice a můžete si je také stáhnout v PDF, tentokrát po jednotlivých listech:
VÝZVA NA KVĚTEN
Okořeňte si oddílový život měsíčními výzvami. Schválně jestli zvládnete splnit neočekávatelné výzvy.
O výzvách obecně: Výzva je ideální prostředek pro výchovu v Pionýru. Není direktivním nařízením a cílí na vnitřní motivaci jedince. Přijímání výzev v dětech pěstuje schopnost poznat, na co stačí a kam se mohou pustit dále. Jsou přímou cestou, jak promítnout ideál Překonání do činnosti a podporovat děti v posouvání jejich dosavadních schopností a limitů.
Oblast: Výzva pro oddíl/družinu, distanční činnost
Cíl: Děti se začnou více hýbat 😉
Věková kategorie: Nejlepší pro mladší (3. – 5. třída) a starší (6. – 8. třída) děti (po náležité úpravě lze použít i pro jiné věkové kategorie).
Počet účastníků: 8-16 (oddíl/družina)
Další materiál: Počítadlo kroků
Co s tím: Předložte výzvu dětem. Vyjasněte, že se nejedná o fyzické chození “někam”, ale o sčítání všech kroků od všech za celý měsíc. Nechte děti zjistit, kde je nejbližší moře a jak je to k němu daleko. Nechte děti zjistit, jakými způsoby se dá měřit, kolik toho člověk za den ujde. (Doporučujeme mobilní aplikaci nebo aplikaci do chytrých hodinek.) Společně si domluvte, jak si budete předávat informace o ušlé vzdálenosti. Pokud vám přijde nejbližší moře studené nebo nevhodné, můžete se vypravit i někam jinam. Do cizokrajného města nebo pralesa. Vynalézavosti se meze nekladou.
Další náměty: Zapojte se při této příležitosti do celopionýrské akce “Pionýři do vesmíru” na dovesmiru.pionyr.cz
HÁZECÍ VRTULNÍČEK
Již brzy na Marsu odstartuje první vrtulník mimo planetu Zemi. Využijte příležitosti a vyrobte si s dětmi svůj vlastní vrtulníček.
Oblast: Rukodělka
Cíl: Děti si procvičí jemnou motoriku rukou. Děti si uvědomí význam proudění vzduchu.
Věková kategorie: Nejmladší (1. – 2. třída) a mladší (3. – 5. třída)
Počet účastníků: Oddíl, jde využít jednotlivě pro distanční aktivitu.
Další materiál: Papír, nůžky, lepidlo (případně kancelářská sponka) a barvičky na zdobení
Co s tím: Rozdejte dětem tvrdší papíry, případně mladším je rovnou rozdělte na šestiny. Starší nechte šestiny na papíru rozměřit a rozstříhat samotné. Pak je nechte podle návodu papírky nastřihnout a slepit dolní část. Nezapomeňte mírně rozevřít horní vrtule. Není třeba je zcela lámat. Zvedněte ruku co nejvýše a pusťte vrtulníček k zemi. Měl by se začít sám od sebe točit. Popovídejte si s dětmi o tom, jak je možné, že se začne točit sám od sebe. (Je to díky proudění vzduchu a vyosené horní vrtuli.)
Další náměty: Aktuálně se chystá první let vrtulového dopravního prostředku mimo planetu Zemi. Na Marsu dron Ingenuity snad již brzy vzlétne a posune tak možnosti lidí. Výrobu toho jednoduchého vrtulníčku je možné navázat právě na tuto událost.
Hry s kostkami a kartami
I jednoduché a staletími prověřené herní pomůcky mohou poskytnout mnoho zatím netušené zábavy za dlouhých deštivých odpolední.
Oblast: Sebezabavení
Cíl:
Věková kategorie: Mladší (3. – 5. třída), starší (6. – 8. třída) děti
Počet účastníků: Různé, většinou ideální pro dva až čtyři.
Další materiál: Hrací kostky, mariášové karty, papír, tužka, drobné předměty (kamínky, mince…).
Co s tím: Oba dva listy jsou určeny pro přímé využití dětmi. Ideálně je dejte dětem k dispozici, pokud bude pršet na táboře, nebo jako doplňkovou činnost na výpravách nebo ve chvílích distančního odloučení. Vhodné je zařadit krátké úvodní slovo a ověřit si, že disponuji požadovanými herními předměty – šestistěnnou kostkou a balíčkem běžných mariášových karet (na prší).
Na co si dát pozor:
Další náměty: Zde napsané hry lze využít i pro stanovišťovou hru, která zároveň jednotlivé hry děti naučí. Lze vytvořit i další vlastní soubory nových her s těmito základními herními pomůckami.