V minulých číslech Mozaiky jsme se věnovali nejrůznějším pohledům na propagaci. Probrali jsme, jak má vypadat správný příspěvek, jak na facebook a instragram a další. Nedílnou součástí propagace jsou fotografie, díky nimž představujeme naši skupinu či oddíl a podle nichž se také často rodiče rozhodují, zda s námi dítě pošlou na tábor, nebo ne. Dnes se podíváme na rady, tipy a triky, jak udělat dobrou fotku.
Na začátek je potřeba zmínit, že v rámci naší činnosti budeme fotit převážně dva žánry – portrétní a reportážní snímky.
Portrétní fotografie je tím typem fotky, při které typicky dětem řekneme: „Stoupněte si sem a hezky se usmějte.“ Zkrátka se jedná o strojené fotografie, na nichž jeden člověk či více lidí pózuje fotografovi. S reportážní fotografií se setkáme, když fotíme děti či vedoucí při nějaké aktivitě – když si hrají, běhají nebo třeba jen dávají pozor při vysvětlování her.
Důležitá je také technika, tedy přístroj, kterým fotíme – telefon nebo foťák. Pokud se chceme bavit o kvalitě, bude v naprosté většině lepší foťák. Telefon má ale výhodu v tom, že jej nosíme
u sebe a máme tak vždy po ruce zařízení, díky kterému lze zajímavý okamžik zachytit.
Kompozice:
Aby fotka vypadala dobře, je potřeba dodržovat určitá pravidla, kterým se říká kompozice. Ta nám jednoduše říká, kde se má focený objekt nacházet, aby snímek působil esteticky hezky.
Základem je kompozice středová, při které se objekt (například člověk) nachází ve středu fotografie. Jedná se o nejčastější, ale také nejnudnější kompozici. Zkrátka neurazí, ale také zvlášť nenadchne.
Kompozice třetinová už je trochu zajímavější. V ní umisťujeme objekt do jedné z pomyslných třetin snímku – horizontálních či vertikálních. Fotografie s touto kompozicí jsou o něco dynamičtější a ukazují, že se autor při pořizování fotografie nad snímkem zamýšlel. Pro tuto kompozici umožňují mobily zobrazit na displeji tzv. mřížku, která vám třetinové linie ukáže přímo při focení.
Další možností je tzv. zlatý řez, kterému se říká také božský poměr. Jde o rozdělení plochy na dvě nestejné části v určitém poměru, přičemž výsledek působí velmi příjemně. Pokud by vás zaujal, najděte si podrobnosti i přesnější návod. Důležité je
o něm vědět hlavně to, že oproti předchozím dvěma působí nejdynamičtěji a nejvíce esteticky a hodí se hlavně na portréty.
Dalším typem kompozice je tzv. rám obrazu, díky němuž upoutáváme pozornost diváka tím, že fotografovaný objekt ohraničíme jinými objekty (například člověk mezi dvěma stromy). Vytvoříme tak pomyslný rám obrazu a nutíme diváka zaměřit se přímo na to, na co chceme, a doslova jej vtahujeme do fotografie.
Jako poslední dnes zmíníme žabí a ptačí perspektivu. Při žabí perspektivě fotíme objekt zespodu, u ptačí naopak svrchu. Obě tyto kompozice mohou u fotografií v divákovi vyvolat různé pocity a obě se používají trochu jinak.
Pokud chcete vytvářet dynamické fotky, je dobré na tato pravidla myslet. S jejich pomocí můžete vaše fotky ozvláštnit a ukázat, že nad snímky přemýšlíte.
Tipy a triky:
Nepoužívejte filtry na telefonech. Ačkoliv se může zdát, že mohou fotografii ozvláštnit, jsou spíše na škodu a nepůsobí vždy přitažlivým dojmem. Pokud potřebujete fotografie upravovat, mohu doporučit mobilní aplikace Snapseed, nebo Adobe Lightroom. Obě jsou zdarma a můžete si v nich vyhrát se spoustou užitečných nástrojů.
Dávejte pozor na ostrost. Často se může stát, že váš snímek bude rozmazaný. Ať už se jedná o rozostření pohybové, tedy že se focený objekt pohyboval příliš rychle, nebo jste zkrátka nezaostřili, je důležité si na to dávat pozor. Neostré fotky jsou rušivé
a nepůsobí nejlépe.
Dávejte pozor na vzdálenost. Nefoťte objekty z příliš velké blízkosti, nebo naopak dálky. Objekty focené z blízka mohou na diváka působit nekomfortně a objekty focené z dálky zase působí, jako by byly malé a nevýznamné.
Místo kolem objektu. Je nutné si dávat pozor na místo kolem foceného objektu. Nefoťte například lidi z okraje do okraje fotky. Nechejte jim místo nad hlavou, pod nohama atd. Snímky pak mohou tzv. dýchat a nepůsobí stísněně.
1 fotka ze 100. Je úplně normální, že se třeba ze 100 fotografií povede pouze jedna. To vás ale nesmí odradit. Jak se budete ve fotografování zlepšovat, dobrých fotografií bude jen přibývat.
FOŤTE! Experimentujte, zkoušejte různé druhy kompozic, záběrů, úprav a mnoho dalšího. Jak se totiž říká, praxe dělá mistra.
Vojta