Pro vedoucí: Zkušenost: Tuláci začínají rok už o prázdninách

Září se sice teprve blíží, ale naši vedoucí nad ním přemýšlejí už přes prázdniny. Vlastně hned po tom, co vybalí táborové věci, začínají přemýšlet nad tím, co je čeká od září. Kdo se na první schůzce objeví? Budou to samé známé tváře nebo mezi nimi budou i nějací nováčci? Počítáme spíš s tím, že se objeví někdo nový. I kdyby se objevil jen jeden nováček, musíme tomu přizpůsobit program prvních několika schůzek.

Děti se mění a dva měsíce prázdnin mohou leckoho proměnit k nepoznání. Aby se nám v následujících měsících dobře vedlo, musíme vykročit pravou a připravit se na zahájení roku víc než na jinou schůzku. V programu prvních schůzek by se měly objevit hry, které nám pomohou poznat ty, se kterými se budeme v celém roce potkávat, měli bychom vytvořit pravidla a víc se poznávat než soutěžit. Na vítězství bude ještě času dost.

Znát jména je důležité. Nikomu by asi nebylo příjemné, aby na nás někdo volal „ta zrzavá“. Ze začátku nám mohou pomoci jmenovky, které si můžeme hravě vytvořit. Pomůže nám v tom seznamovačka, která se dá hrát ale se všemi bez ohledu na věk. Což je skvělé ve chvíli, kdy máme v oddíle děti všech věkových kategorií. Pro každého budeme potřebovat papírovou samolepku velkou tak, aby se na ní dalo napsat jméno, a psací potřeby. Všichni se rozejdou po místnosti (hřišti) a snaží se po písmenkách sestavit své jméno. Vypadá to asi takhle. Anička přijde za Pavlem a povídá: „Ahoj, jsem Anička, napíšeš mi A?“ „Napíšu, ale musíš mi říct, co ráda jíš.“ Až Anička Pavlovi odpoví, napíše jí A a může jí požádat o napsání jeho potřebného písmenka a jejich cesty se rozejdou. Každé písmenko by nám měl napsat někdo jiný, můžeme se ptát na cokoliv (co rád jíš, jaká je tvá oblíbená barva…).

Držíme se zásady, že když si pravidla děti vytvoří samy, budou se jim lépe dodržovat.

Pro starší děti máme připravenou hru, která prověří i jejich paměť. Všichni se rozdělí do dvojic. Vlastně tady ani nehraje moc roli to, jestli se děti znají rok, dva nebo hodinu. Dvojice mají určitý čas, který vyplní vyprávěním nějakého zážitku. Než budou s těmito informacemi dále pracovat, je potřeba vyplnit čas nějakými jinými aktivitami. K tomu se hodí například nějaká ze seznamovacích her z výchovných programů Pionýra (třeba Společný uzel, Kláda, Pavučina atd.), kdy budou děti muset spolupracovat, dotýkat se druhých, domlouvat se. Po odehrání několika her se vrátí zpět do dvojic. Každý z dvojice je na opačném konci místnosti, hřiště. Jeden si zaváže oči a vydává se hledat po hlase svého parťáka, který stojí a přivolává si ho jedním slovem z vyprávěného příběhu. Najdou se? Pochopí, jakým slovem si zrovna Pavla volá Anička?

Pro všechny věkové skupiny je ale důležité, aby si hned na začátku roku vytvořily nějaká pravidla. Pravidla nám zajistí jednoduší fungování v průběhu roku, dávají dětem pocit bezpečí a jistoty. Jenže ne vždy chceme nějaká pravidla respektovat, neexistují univerzální pravidla, která by měla fungovat ve všech oddílech v republice. Nejlepší je, aby se pravidla tvořila dětmi právě na začátku roku. My to například děláme tak, že rozdělíme děti do menších skupin, které si navrhnou například 10 pravidel, se kterými naprosto všichni souhlasí. Když jsou hotoví, dáme pravidla dohromady a vybereme z nich ta, která jsou společná pro všechny skupiny. Diskutujeme, navrhujeme, píšeme, škrtáme. Držíme se zásady, že když si pravidla děti vytvoří samy, budou se jim lépe dodržovat. Když je hotovo, pověsíme je v klubovně, ať je máme na očích a nezapomeneme je připomínat. Už teď se těšíme na další schůzky, které nám přinesou mnoho zajímavého.

Vlaďka a Majda, Tuláci Klatovy