Pro vedoucí: UZNADO na výpravách

Už se to blíží (zase budou mít děti „volno“), letní prázdniny jsou za dveřmi a s nimi, jak všichni doufáme, i tábory. V tomto vydání Mozaiky jste měli možnost si přečíst o hře UZNADO, pojďme si tu teď spolu poskládat pár stanovišť z námětů, které najdeme ve Výpravách za poznáním. Základem je všestrannost. Proto volíme stanoviště z různých oblastí.

Uzlování
Zkusme se na uzlování podívat jinak. Nejde o to uvázat uzel na uzlovačce co nejrychleji, ale umět ho použít v běžném životě. U nejmladších dětí využít aktivitu zavazování tkaniček z ML T5 MravenečekŠikovné prstíky (Mláďátka a Zvířátka), pro mladší děti vybereme z ML P18 Uzly (Putování se psem) jednu z aktivit na procvičení např. škotové spojky nebo ambulantního uzlu, starším pak můžeme najít něco pěkného v ML P11 Uzly a práce s lanem (Tajemství staré truhly).

Jízdní kolo
Tentokrát bude vhodné mít na stanovišti místo obrázků skutečné jízdní kolo, u kterého nás nebude bolet, když ho někdo „rozšteluje“. Protože není nad praktické vyzkoušení si toho, jak něco rozložit, složit a uvést do provozu. Vyzkoušet můžeme úkoly spojené s vybavením a údržbou jízdního kola, stačí zalistovat a najít ML S2 Kočka – Na silnici (Mláďátka a Zvířátka), ML S11 Jízdní kolo (Putování se psem) a stejnojmennou aktivitu ML T13 z Tajemství staré truhly.

Fotografie
Nejmladší děti mohou vybírat mezi fotografiemi (krajina, portrét,…), pro mladší i starší by mohla být výzva Camera obscura (přesný návod i s obrázky, nebo jen pouze slovní popis). Jak vyrobit dírkovou komoru můžeme najít v ML U7 Zachycujeme oddíl fotografií (Putování se psem) nebo v programu Osmá planeta. Pokud máme k dispozici fotoaparát, mohou děti v daném časovém úseku vytvořit záběry dle zadání (skupinové foto, akční fotografie, detail, panorama apod.).

Orientace v přírodě
Jedním z praktických stanovišť, které by nemělo chybět, je orientace v terénu. Hodí se do života snad každému. Ti nejmladší určitě zvládnou pracovat s turistickými značkami (ML S5 Kočka – Chodím na výlety z programu Mláďátka a Zvířátka), mladší děti mohou najít cestu podle mapy ze stanoviště na nějaký významný bod v okolí (ML P19 Umím číst v mapách z Putování se psem) a starším už zadáme obtížnější úkol např. z ML P16 Orientace v přírodě a v mapě (Tajemství staré truhly).

Pár tipů na závěr
Pokud zařazujeme „technická“ stanoviště, úkoly s různou obtížností můžeme vybírat například v ML T12 Technická soutěž (Putování se psem). Na některých stanovištích můžeme úkoly zpestřit různými omezeními pro jednotlivé hráče týmu, inspiraci lze hledat v ML C15 Člověk a jeho zdraví (Putování se psem).

Přejeme všem krásné a pohodové léto a už se těšíme, až se potkáme v novém pionýrském roce.

Anička