Průvodce vedoucího oddílu: Nový oddílový rok

Prázdniny se nachýlily ke konci, užili jsme si tábory, byť letos v poněkud změněné podobě. A teď už máme jistě vše připravené na nový oddílový rok. Připravili jsme seriál, kde se budeme věnovat různým tématům ze života oddílu. A budeme velmi rádi, když nám budete posílat své postřehy, zkušenosti, náměty… První díl je tedy zde, začínáme.

Začátek nového školního roku bývá příležitostí k rozšíření členské základny. Pokud se chystáte na nábor, pak jej jistě už máte připravený. Tak jen pár drobných námětů. Snaž se dětem, a koneckonců i jejich rodičům, představit obsah činnosti. Nemusíš popsat vše, co v oddíle děláte, ale v tom, co zvolíš, buď konkrétní. Ideálně i některé prvky z činnosti oddílu předveď – a vůbec nejlépe, zapoj děti. Mluvících paňáců v září uvidí děti určitě spoustu, letáků jim projde rukou hromada, zkus to tedy udělat jinak. Pamatuju si, jak jsme jednou připravili na roli papíru film o činnosti a během náboru jej dětem odvíjeli.

Zajímavý začátek pomůže nový rok rozběhnout. Je dobré mít nějaký rituál. V dřívějších dobách oddíly a družiny mívaly pokřik, ale můžeme zapojit fantazii a vymyslet něco vlastního, osobitého. Vyrobte třeba oddílový totem, na který každý nový rok děti zavěsí stužku se svým jménem, udělejte plaketu s obtisky prstů, nechte děti vyrobit na nástěnku jejich vlastní postavičku pro pohyb po mapě celoroční hry… Máte v oddíle nějaký svůj zahajovací rituál? Pošlete nám na mozaika@pionyr.cz popis nebo třeba i fotku, ať se mohou i ostatní inspirovat.

„Lepší je dohrát jednoduchou hru, než se zamotat ve složité.“

Teď jsem se dotknul jedné věci, celoroční hry. Možná ji děláte pravidelně, ale možná jste ji v oddíle ještě nikdy nezkusili. Pravda, na strategickou celoroční hru je trochu pozdě, ale jednoduchou byste ještě stihli připravit. Celoroční hra se od té táborové liší především v tom, že se trochu mění děti. Občas je někdo nemocný, někdo odejde a někdo jiný zase v průběhu roku přijde. Celoroční hra musí tuto proměnlivost reflektovat, aby dítě neztratilo motivaci pokračovat.

Téma celoroční hry by vydalo na knihu, ne jen na tři odstavce. Literatura se celoročním hrám moc nevěnuje, ale platí zde podobné věci jako pro ty celotáborové, které v literatuře najdeme nepoměrně častěji. Jen je tu delší časový úsek hraní, je tedy ještě trochu složitější udržet dynamiku hry a motivaci dětí. To zajistíš zařazením nějakého výrazného prvku přibližně jednou za měsíc.

Lepší je dohrát jednoduchou hru, než se zamotat ve složité. Pravidla hry tedy mohou být triviální, stačí nějaké putování, sbírání kartiček… Mnohem víc si dej záležet na přípravě pomůcek, navození atmosféry… Paradoxně táborovou hru připravujeme rok a hrajeme tři týdny, u té celoroční je to naopak. Pomůže ti tedy, když hra nebude vyžadovat všechny pomůcky hotové v září a budeš je moci doplňovat během roku – rozrůstající se herní plán, nové kartičky… Pokud v oddíle hrajete celoroční hry, zkus nějakou sepsat a poslat do soutěže etapových her, kterou Pionýr pořádá (pionyr.cz/soutezetapovychher).

K novému roku patří také seznamovací a poznávací hry. Pokud budeš mít v oddíle nováčky, jistě je zařadíš. Těchto her je v různých encyklopediích spousta, stačí si jen vybrat. Začátek roku můžeš věnovat většímu poznání i mezi dlouholetými členy. Zkus třeba zjistit, kam se kdo během prázdnin posunul, co nového zažil, poznal, dokázal.

V rámci poznávacích her možná objevíš u dětí doposud neznámá přání či dokonce sny. Odhalíš jejich nové zájmy, dovednosti, vlohy… To se dá skvěle využít při činnosti oddílu. Zkus děti více zapojit, aby se jejich přání a sny změnily ve skutečnost, zařaď jejich nápady do oddílových plánů, dej dětem prostor při jejich realizaci. Nemusíš ostatně všechno dělat sám, děti jsou šikovné a při vhodném vedení dokážou skutečně zázraky. Říká se tomu participace a budeme se jí více věnovat v některém z dalších dílů. Už teď ale budeme rádi, když si zajímavé nápady nenecháš jen pro sebe, ale pošleš nám je pro inspiraci ostatním.

Nakousli jsme hned na úvod spoustu témat. Aby ses v tom všem lépe vyznal, existuje skvělá pomůcka vedoucího – zápisník. Není to žádná novinka, zápisník používali už naši dávní předchůdci. Dnes máš více možností, jak zápisník vést. Já jsem trochu staromilský a ideální mi stále přijde notýsek s kroužkovou vazbou a vyjímatelnými listy. A na psaní obyčejná tužka. Do zápisníku přijdou kontakty na členy, kamarády, úřady…, charakteristiky dětí, docházka, rozvržení schůzek a výletů, nápady na činnost, zajímavé nabídky… Zápisník je prodloužená paměť, nespoléhej na to, že všechno udržíš v hlavě. Pokud máš být při činnosti důsledný, bez zápisníku se neobejdeš.

Láďa Ráma Šimek