Průvodce oddílového vedoucího: Řekni mi, co děláš, a já ti povím, kdo jsi

Pro název dnešního článku jsem použil parafrázi známého citátu. První polovina vypadá triviálně, jenže umíme skutečně popsat, co děláme? Jistě, pokud zrovna vařím nebo hraju tenis, je to vcelku snadné, jenže když se nás někdo zeptá, „Co v tom tvém oddíle vlastně děláte?“, umíme odpovědět?

Pokládám tuhle prostou otázku účastníkům vzdělávacích kurzů. A přestože jsou na ni dopředu upozorněni, jejich odpovědi se dají shrnout do jednoduchých frází: hrajeme hry, jezdíme na výlety, je u nás zábava. Z toho se ovšem dá domyslet pramálo. Teď si třeba někdo říká: „Proč se o tom vůbec bavíme, naše činnost je pestrá a zajímavá, děti k nám chodí, tak co?“ Možná je to i pravda, já ale považuju za důležité umět popsat činnost oddílu, jeho zaměření, a zkusím teď napsat proč.

Důležitý aspekt byl naznačen už v úvodu. Odpověď na otázku, „co v oddíle děláte?“ je zásadní při prezentaci oddílu, jednání s partnery, získávání nových členů… Čím lépe dokážeme svoji činnost popsat, tím lépe si naši činnost ten druhý představí. Obava, že nás díky tomu odmítne, není tak závažná jako nebezpečí, že nás odmítne pro nepochopení či nedostatek informací.

„Každý člověk má zájmy, jsou součástí jeho osobnosti, pokud tedy oddíl umožňuje rozvíjet ty jeho, zvyšuje se motivace pro účast v oddíle.“

Zaměření oddílu je podstatné i pro vlastní členy. Činnost je jednou z věcí, s nimiž se člen ztotožňuje. Každý člověk má zájmy, jsou součástí jeho osobnosti, pokud tedy oddíl umožňuje rozvíjet ty jeho, zvyšuje se motivace pro účast v oddíle. A koneckonců, různorodé zájmy členů obohacují činnost.

Teď lze namítnout, že zájmy dětí jsou často přelétavé a povrchní. Chvilku je baví to a pak zase ono. To je pravda, děti jsou tak nastaveny, aby zkoušely a zkoumaly svět kolem sebe. V oddíle nám to ale nemusí tolik vadit. Menším dětem pomůžeme pestrou nabídkou najít, co je zajímá. Starší děti už nějaké vyhraněné zájmy mají. A v oddíle jsou také vedoucí a instruktoři se svými zájmy. Je super, když máš v oddíle odborníka třeba na uzlování, horskou turistiku nebo rukodělky. Anebo i něco netradičního, třeba mineraloga… V dlouhodobě pracujícím oddíle lze zájmy rozvíjet skutečně do hloubky, a děti bude bavit i roztloukání kamenů při hledání trilobitů či máchání v potoce při rýžování zlata.

Oddíl mi taky dává příležitost zkusit věci, které jsem nikdy nezkusil. Nikdy dříve jsem netočil lasem krinolínu, tak to zkusím rovnou s děckama. Nevyznám se moc v rostlinkách, tak budeme dělat společně herbář… I tady děti přijmou hru, jen musím být připraven, že jim to půjde lépe a rychleji než mně. Nakonec, jsou zvyklé se učit a poznávat nové věci, paměť mají lepší než já.

Teď máme hromadu činností, jenže jak z nich sestavit tu vhodnou odpověď? Můžeme použít vlastní odhad, co sami považujeme za důležité a zajímavé. To je běžný postup. A protože máme zápisník (viz zářijový článek), máme i poznamenány zájmy členů oddílu. Víme také, co jsme dělali v uplynulém měsíci, roce. Nemusíme si tedy těžce vzpomínat nebo přímo vymýšlet. Je tu ale ještě jedna možnost, zkus někdy otázku „co děláme v oddíle?“ položit dětem. U menších lze použít i návodnější „co se ti líbilo, co ses naučil…?“ Možná bude zajímavé sledovat, co si z naší činnosti odnesly samotné děti, a z jejich odpovědí můžeš formulovat zaměření oddílu.

Jak už jsem naznačil, u starších dětí se zájmy upevňují a prohlubují. Dlouhodobě pracující oddíl dává skvělou možnost tyto zájmy rozvíjet. I Pionýr na toto myslí se svojí nabídkou odborek. Pravda, je jich jen 12, ale i na tobě je, zda se odborky budou používat a nestanou se jen mrtvou raritou. S odborkami se můžeš seznámit zde: odborky.pionyr.cz. Možná máte v oddíle i další odborky nebo děcka, co mají jiné zájmy, klidně nám o tom napiš na mozaika@pionyr.cz, pošli vaše podmínky plnění. Třeba o některou z vašich odborek bude příště nabídka rozšířena.

Oddíly Pionýra jsou většinou registrovány jako všestranné. Dobrou zprávou může být, že přibývá oddílů technických, sportovních či branných, tedy že mají konkrétní zaměření. Jistěže i technický oddíl může vyjet na výlet a navštívit hrad, i sportovní oddíl může občas dělat rukodělky… Neznamená to tedy, že oddíl může dělat jen to, co je součástí jeho zaměření. Věřím, že teď už dokážou všechny oddíly popsat své zaměření. Třeba se při příští registraci objeví oddíly turisticko-historické, objevitelské, pozorovatelů přírody…

A co zajímavého v oddíle děláte vy? Napiš nám o tom na mozaika@pionyr.cz. Jsem zvědav na skutečně jedinečné náměty a zájmy v pionýrských oddílech.

Láďa Ráma Šimek

Reakce čtenářů
Ahoj, my zahajovací rituál nemáme, ale máme rituál na konec schůzky.
Máme oddíl pro děti ve věku 0–3 roky. Vždy, když uklidíme pomůcky a hračky, tak si zatančíme… Máme několik písniček a básniček s pohybem, které si děti v kroužku vybírají, a postupně tančíme. Tímto se rozloučíme a dětičky odchází s rodiči domů.
Kačka – PS Safír Kdyně, oddíl Mrňouskové