Od papíru k terakotě aneb jak na výtvarky v oddíle

Někde se výtvarným aktivitám vedoucí věnují spíš okrajově, pro jiné je to součást života oddílu. Pro Marcela z PS Chropyně i Markétu z PS Jince platí jednoznačně druhá varianta. V rozhovorech prozrazují, jak výtvarky zařazují do oddílové činnosti, co s dětmi vyrábějí, i hlavně, jak s výtvarkami v oddíle jednoduše začít.

Dílničky pro děti i maminky

Jak výtvarné aktivity zařazujete do oddílové činnosti?
My děláme pravidelně na skupině dvakrát do měsíce tvořivé dílničky a vypadá to, že je od ledna budeme dělat ještě častěji, protože se nám podařilo získat nové prostory na tvořivou dílnu, kde se budou dělat otevřené tvořivé dílničky. Do teď jsme tvořili v klubovně a vždy jsem musela všechny věci přinést a pak zase odnést.

Jak vaše dílničky probíhají?
Výtvarky máme v rámci oddílu, jednou za měsíc děláme jednodušší věci a pak organizujeme velké, tří až čtyřhodinové tvořivé dílny, kde vyrábíme všechno možné – malujeme na textil, děláme různé dekorování textilu, svíčky, mýdla, klasické vánoční věci jako věnce, perníčky, na jaře pletení košíčků, u kterých se děti učí s pedigem, zkoušeli jsme i proutí, korálky, šperky… Od loňského roku jsme dílničky měli rozdělené na dvě věkové kategorie, od první do třetí třídy a pak pro starší holky, plánujeme ale i dílničky pro předškoláčky a maminky na večery. Dílničky byly vždy otevřené i pro veřejnost, i když přednostně tam chodily naše děti, protože to viděly na nástěnce jako první. Do budoucna bych chtěla sehnat i modeláře, aby byly podobné nabídkové dílničky i pro kluky na modelování.

Jak jste se k tomuhle zaměření dostali?
Já jsem z PS Záře a tam jsme takové otevřené akce dělali běžně. V Jincích, kam jsem se přestěhovala, sice je také pionýrský skupina, ale věnovala se jen šachům. Všechno to začalo tím, že mě místní mamky, ke kterým jsem se přidala v mateřském centru, protože jsem tady nikoho neznala, ukecaly, abych tu založila oddíl. Časem, když jsem se tu rozkoukala a oddíl se v pohodě rozeběhl, tak jsem přemýšlela, co ještě dalšího by se dalo dělat. A protože jsem tíhla k tvořivým věcem, napadly mě dílničky, a ty maminky, co mi pomáhají s oddílem, souhlasily a začaly mi s tím také pomáhat. Navíc jsem 15 let dělala účetní na ústředí, a účetní často mívají něco, kam utečou. A pro mě je únikem vyrábění.

Jak s výtvarkami v oddíle začít a co bys doporučila vedoucím?
Já si myslím, že dneska je toho hrozně moc. Já jsem si dřív kupovala časopisy, objevovali jsme první e-shopy. Dneska je toho tolik, že už se dá vybírat a přebírat. Ale určitě ať začnou s jednoduchými věcmi a ať se toho nebojí. Těch námětů na ty úplně obyčejné věci, které dětem udělají radost, je hodně. Není třeba hned začít se složitou technikou, stačí něco jednoduchého, něco poskládat, složit. Je úžasné vidět, jakou radost mají malé děti, když poskládají čtyři kousky papíru a mají z toho zvířátko.

Kde vedoucí mohou hledat inspiraci k vyrábění
Já standardně lovím na Pinterestu. Tam zadáš a vylovíš si mraky krásných nápadů a námětů, takže podle toho jim třeba uděláme ukázky, nebo jim je vytisknu, pak jim je tam pověsím, aby měli inspiraci.

Markéty Fraitové se ptala Tirís

TIP: Kytičky ze šišek

Co potřebujeme

  • suché nejlépe borové šišky
  • tempery nebo akrylové barvy
  • zahradnické nůžky
  • štětce

Postup

  1. Ze suché šišky vyštípejte nůžkami několik plátků – začněte u špičky a postupujte směrem dolů, až vznikne „střed s okvětními lístky“.
  2. Pak vezměte štětec a barvy a vybarvěte podle chuti.
  3. Takto vyrobené kytičky můžete přidělat na drátky či přilepit na různý podklad.

Výtvarky jako stálá součást života oddílu

V minulé Mozaice jsme se dočetli, že jste si vyrobili moc hezkou novoročenku a přihlásili ji do soutěže. Jak jste dopadli?
Porota z městského úřadu nakonec rozhodla, že nedokáže vybrat jednoho vítěze a ocenila úplně všechny. Všichni jsme tak dostali drobné odměny pro děti a u nás v oddíle jsme odměnili ty, kteří se na výrobě PFka podíleli.

Výroba vlastní „péefky“ ale nebyla jediná vaše výtvarná aktivita. Jakým se ještě věnujete a proč?
Začínali jsme s papírem a terakotou, protože nejde s dětmi dělat hned složité výtvarné aktivity. Učíme děti rozvíjet prostorovou představivost, u mladších prací s plastelínou, u starších například s terakotou. Pak se dá třeba přejít ke keramické hlíně, pokud na to člověk má prostor a možnosti. Nicméně na začátku se děti učily pracovat s papírem, stříhaly, různě skládaly, lepily, aby to nebylo upatlané, a podle zručnosti dětí jsme postupně zařazovali i další výtvarné techniky např. enkaustiku, fimo, smršťovací fólii, powertex a různě nabalujeme další techniky.

Jak výtvarky zařazujete do oddílové činnosti?
Výtvarným aktivitám se nevěnujeme každou schůzku, ale třeba jednou do měsíce. Obvykle je to tematické, velikonoční, vánoční, ke Dni matek atd. Jinak jsme normální oddíl, který dělá turistiku, sporty, techniku nebo přírodovědu. Ani když je hlavní náplní výtvarka, netvoříme celou schůzku, ale třeba jen půl hodiny. Na složitější výtvarné techniky máme sobotní výtvarné dílny, kde už si děti vyberou, jestli tuto aktivitu chtějí nebo nechtějí dělat. Ale i u těchto výtvarných dílen máme ještě připravenou nějaké menší hru pro zpestření.

Na dílnách jsou mladší i starší děti dohromady?
Ano, je to pro různé věkové skupiny a vybírám aktivity tak, že menší dělají něco jiného než ti větší, nebo mají zjednodušené postupy. Mladší děti dostanou šablonu, podle které si tvary obkreslí, větší si ji vytvoří sami. Pokud starším dětem všechno nachystáme, tak je to přestane bavit, potřebují se realizovat.

Proč výtvarné aktivity do činnosti zařazujete?
Rozvíjí to dětskou fantazii a smyslové vnímání, jemnou motoriku, prostorové vidění, učí se pracovat s různými materiály a učíme je i úspornosti. Např. pokud dostanou papír, tak nebudou vystřihovat od prostředka.

Výtvarné aktivity zařazujeme i na krajských akcích 14+, i když okrajově. I tato věková kategorie se snaží výtvarně tvořit proto, že některé výtvarné techniky můžou přenést dál do svého oddílu. Vyzkouší si aktivitu a zjistí, že je to jednoduché a že i v jejich oddíle to mohou dělat. Navíc už mají vzorek.

Co bys doporučila vedoucím, kteří chtějí s výtvarkami začít?
Než něco začnu dělat s dětmi, musím si to sám vyzkoušet. Vedoucí nebo instruktor musí vědět, jak se to dělá, kolik času to zabere, aby si práci dokázal rozplánovat a připravil správný materiál. Někdy si něco vymyslíš a pak zjistíš, že lepidlo, které jsi měl nachystané, nefunguje. Navíc je potřeba ukázat dětem vzorek, nejde jim jen říkat, co budou tvořit. Děti potřebuji vidět konečný výrobek.

Kdybys měla vybrat dvě výtvarné aktivity, které může vyzkoušet kterýkoliv vedoucí, které by to byly?
Doporučila bych práci s papírem a s hmotou, aby se děti učily a rozvíjely prostorovou představivost. A je úplně jedno, co z toho budou dělat. Pokud se naučí s tímto materiálem pracovat, můžou navazovat na další výtvarné aktivity. Papír, plastelína a terakota jsou dostupné pro všechny, jak finančně, tak si je koupíš v každém papírnictví.

Marcely Hrdličkové se ptala Tirís

Tvoříte? Tady najdete inspiraci…

Baví vás tvoření? Zkuste kromě už zmíněného Pinterestu zabrousit na www.davona.cz. Sice je to obchod s výtvarnými potřebami, ale nabízí také výtvarné nápady, návody a tipy na projekty a kurzy. Další tipy na tvoření s nejmladšími můžeš najít na www.sikovny-cvrcek.cz, různé techniky jsou popsány například také na www.kreativni-tvoreni.info, www.zazen-nudu.cz. Zkrátka internet je toho plný. Jestli máte jiné zajímavé tipy, podělte se o odkaz třeba na facebookové skupině Pionýr (official).

Chceš se naučit něco nového?
Sleduj, jestli na vaší KOPce nepořádají nějaký výtvarný nebo rukodělný kurz. Plzeňská krajská organizace pravidelně pořádá letní táborovou školu zaměřenou na výtvarné a rukodělné činnosti. Je to týden, kdy načerpáš inspiraci na aktivity za málo korun, ale vyzkoušíš si i finančně nebo materiálně náročnější techniky.