Jak se nezbláznit z „karantény“

Tahle situace je divná. Neobvyklá. Nečekaná. Málokoho z nás nechala bez emocí. Někteří z nás jsou naštvaní, protože nemůžou dělat to, co by chtěli a na co jsou zvyklí. Někteří mají strach a úzkosti. Někteří mají naopak radost a cítí se příjemně, protože se nemusí vystavovat každodennímu tlaku okolí a mohou si svůj čas a prostor uspořádat tak, jak jim to vyhovuje.

Ať jste na kterékoliv straně barikády, je pravděpodobné, že o současné situaci přemýšlíte a zvažujete, co teď. Připravila jsem pro vás několik tipů, jak se z karantény nezbláznit.

Zachovejte denní rytmus: Pokud je to jen trochu možné, zachovejte denní rytmus co nejpodobnější tomu, který dodržujete za normálních okolností. Náš organismus si těžko zvyká na změny – vzpomeňte si, jak je náročné vrátit se do školy po prázdninách nebo jaké to je zvyknout si na změnu času. S karanténou přišlo mnoho neočekávaných změn. Pokud to jde, pokuste se vstávat ve stejnou dobu, jako když chodíte do školy nebo do práce. Rozdělte si čas na práci/studium a odpočinek. Choďte spát ve stejný čas. Váš organismus to obrovsky ocení.

Myslete na své tělo: Udržení denního režimu napomáhá, když se pravidelně věnujete potřebám svého těla. Nezapomínejte na dostatečný a pravidelný spánek, který pomáhá budovat nejen fyzickou, ale i psychickou imunitu. Snažte se jíst pravidelně, získáte tak další záchytné body, které vám pomohou rytmus udržet. Nezapomínejte ani na dostatek tekutin a pohyb. I přesto, že je doporučeno zdržovat se doma, nevyhýbejte se čerstvému vzduchu. Vyrazte někam, kde se nepohybuje příliš lidí, zasportujte si. I pohyb napomáhá zbavení se úzkosti.

Zůstaňte v kontaktu: V této době je také důležité nezůstat sám. Buďte v kontaktu se svou rodinou a přáteli jakýmkoliv možným způsobem. Pište si. Telefonujte si. Mluvte spolu přes videohovor. Můžete si říct, co jste ten den dělali a na co se těšíte. Zbavení se napětí napomáhá, když se svými pocity nezůstaneme sami.

Soustřeďte se na věci, které můžete ovlivnit: Úzkost a strach v nás dokáže vzbudit také nepředvídatelnost situace a fakt, že ji nemáme plně ve svých rukou. Nemůžeme ovlivnit, jestli soused dodržuje karanténu a kdy celá tahle situace skončí. Co nejvíc je to možné, soustřeďte se na věci, které ovlivnit můžete. Můžete rozhodovat o tom, co si ráno oblečete, co si dáte k jídlu, komu dnes napíšete nebo zavoláte.

Pomozte druhým: Další věcí, kterou ve svých rukách máme, jsou aktivity, které mají viditelný dopad na naše okolí. Ideální cestou, pokud na ni máte energii, je pomoc druhým. Existuje spoustu iniciativ, které pomáhají šít roušky, venčit psy, donášet léky a potraviny starým lidem. Zapojení do podobné dobrovolnické aktivity může přinést pocit, že přeci jen něco zmůžu, a tím napomoct zmírnění úzkosti.

Dávejte si malé a konkrétní cíle: Uklidit byt je náročné i během karantény. Věnovat se příštích 10 minut úklidu prvního šuplíku ve stole se zdá přijatelnější. Dát si jasný a konkrétní cíl nám může pomoct vrhnout se do méně příjemných činností. Když si navíc úkoly rozfázujeme (dnes uklidím první šuplík, zítra vyluxuju ložnici, pozítří utřu prach v obýváku), je pravděpodobné, že se nám jednotlivé kroky podaří skutečně splnit a častěji tak zažijeme pocit úspěchu.

Pochvalte se a odměňte se: Za každý splněný úkol se pochvalte, případně si dejte odměnu. Ta může být jakákoliv – lžička zmrzliny, díl oblíbeného seriálu… Vidina odměny nás motivuje k náročným či neoblíbeným úkolům i během karantény.

Sledujte relevantní zdroje: Je důležité zůstat informovaný. Často se ale zprávami o situaci dokážeme úplně zahltit. Vyberte si dva nebo tři relevantní zdroje, které informují rychle a věcně. Vyhraďte si také konkrétní čas, kdy budete zprávy sledovat (třeba 10 minut ráno a večer) a po zbytek času se od informací odpojte.

Obraťte se na odborníky: Být naštvaný, podrážděný nebo smutný je normální. Pokud ale máte pocit, že je toho na vás v současné chvíli příliš, nebojte se obrátit na odborníka. V současné době fungují linky, na kterých si s vámi zdarma promluví psycholog či jiný odborník. Je v pořádku se jim ozvat.

Buďte na sebe hodní: Nápadů a dobrých rad, jak a co v karanténě dělat, najdete kolem sebe nepřeberné množství. Vždyť i já jsem vám teď předložila přehršel doporučení, jak na to. Pokud byste si ale měli zvnitřnit jediný z nich, pak na sebe buďte hodní. Je v pořádku, když se do ničeho nepustíte. Je v pořádku, když budete líní, nebudete se učit nový jazyk, nezacvičíte si každý den hodinové kardio a nepomůžete každému sousedovi ve vaší ulici. Buďte shovívaví sami k sobě, ke svému tělu. Dělejte to, co sami potřebujete, abyste se cítili dobře.

Tamara Kunčarová
psycholožka a lektorka prevence, www.zittadyated.cz