Dvacet let Ledové Prahy

Ledová Praha je největší otevřená akce Pionýra, kterou pořádá spolu s Nadací Dětem 3. tisíciletí. Letos byl ročník opravdu výjimečný, protože v roce 30. výročí obnovení samostatné činnosti Pionýra proběhla Ledovka přesně podvacáté. K tomuhle dvojitému výročí jsme účastníkům nadělili i dost novinek. Nabídka volných a zlevněných vstupů do pražských muzeí, památek a dalších zajímavých míst přitáhla jako v posledních letech zhruba 15 000 účastníků. Nabízíme úryvky ze zpráv o některých z nich…

Berounští pionýři na Ledové Praze

Od roku 2001 se každým rokem v době pololetních prázdnin sjíždí do Prahy velké množství dětí, nejen se svými rodiči, ale i s oddílem, skupinou či různými organizacemi. V ten den se nám otvírá brána muzeí, památek a dalších zajímavostí v našem hlavním městě. Ledová Praha – tak je nazvána akce pro zvídavé děti. Od tohoto roku akci Ledová Praha pořádá Pionýr a Nadace Dětem 3. tisíciletí.
31. 1. 2020 – jednodenní pololetní prázdniny k návštěvě Prahy využívají i děti z PS Beroun-Závodí. I ony se zúčastňují pravidelně každým rokem Ledové Prahy. Dnes to nebylo jiné. Odjíždíme autobusem do Prahy a naše první zastavení je na Kavčích horách v České televizi, v Galerii Rohlík. Tady jsme ještě nikdy nebyli, a tak se velice těšíme. Co nás zde čeká a co zajímavého uvidíme? Jsme v cíli, jsme první, ale ještě chvíli musíme posečkat. Hned za námi se řadí další dětí, které přijely stejně jako my, do Galerie Rohlík. V deset hodin se otvírají dveře galerie a paní pořadatelka nás srdečně zve k prohlídce. Podává nám krátkou informaci a seznamuje nás s tím, co zde uvidíme. Při prohlídce budeme ještě doplňovat i soutěžní arch s otázkami, kde nám vyjde tajenka. Na závěr pak promluví král těmito slovy: „Bude mi královskou ctí přenechat svůj trůn tomu, jenž tuto zapeklitou hříčku vyluští. Kdo zadá správné heslo v trůnním sále, ten králem místo mne se stane. Nechť ten nejlepší zvítězí!“ A věřte, my jsme to splnili všichni. Všichni jsme byli korunováni za nového krále. Asi po hodině prohlídky odcházíme a loučíme se s Galerií Rohlík. Pokračujeme v návštěvě Muzea zemědělství. V tomto muzeu jsme si nechali vyprávět příběh našeho zemědělství, příběh o všem mezi zemí a talířem. Dostává se nám unikátní pohled na zemědělství a fenomény s ním spojené. Přízemí je věnováno zemědělské technice a expozici Jede traktor. V prvním patře se nám nabízí pohled na přírodní zdroje, díky kterým si člověk od počátku zajišťoval obživu. Prohlížíme si expozici Myslivost a Rybářství. Druhé patro je věnováno prezentaci zemědělství jako jednoho z největších objevů lidstva. Expozice Zemědělství, Voda v krajině. Třetí patro je věnováno stravování – expozice Gastronomie. Zde můžeme nakupovat potraviny, zaplatit u pokladny. To si můžeme vyzkoušet a krom toho i namarkovat na pokladně. Nechybí ani vaření. Zde strávené dvě hodinky prohlídky utekly velmi rychle a my se vracíme zpět do Berouna. Den pololetních prázdnin a účast na akci Ledová Praha jsme si jako vždy užili. Již se těšíme na příští rok. Co navštívíme? Necháme se překvapit.

Květa Hrbáčková, PS Beroun-Závodí

Ledová (?!?) Praha

Pololetní prázdniny už si nedovedeme představit jinak, než účastí na akci Ledová Praha, kterou pořádá Pionýr a během níž můžeme vybírat z nabídky zvýhodněných vstupů do různých institucí v našem hlavním městě.

Po příjezdu do Prahy a rychlém přesunu na ubytování jsme se již tradičně vypravili do bazénu – našeho oblíbeného Aquacentra Šutka. V bazénu jsme se všichni dostatečně vydováděli a tak jsme se už jen přesunuli do spacáků načerpat síly na následující den.

Sobotní putování jsme začali v Národním zemědělském muzeu na Letné. V něm se nachází celá řada interaktivních výstav. Tématy jsou například zemědělství, rybářství, lesnictví či gastronomie. Procházkou přes letenskou pláň kolem známého Metronomu jsme se dostali k Muzeu MHD. To je plné starých i novějších tramvají, autobusů a dalších vozidel městské dopravy.

Po nezbytné zastávce v oblíbeném fastfoodu jsme se prošli přes Staroměstské náměstí a Karlův most. Další zastávkou byl Památník Heydrichiády, který se nachází přímo pod Kostelem sv. Cyrila a Metoděje. Navštívili jsme i samotnou kryptu, ve které se psaly dějiny naší země. Po večeři a nutném odpočinku nás čekala třešnička na dortu, kterou byla laser game. Kačka všechny překvapila a stala se neúspěšnější střelkyní dne.

V neděli jsme měli naplánovanou jednu výstavu, ale ne ledajakou. Jednalo se o výstavu Cosmos Discovery, která dočasně sídlí na pražském výstavišti. Výstava mapuje historii objevování vesmíru od Lajky a Enose, přes první kroky na Měsíci a budování orbitální stanice až po lety raketoplánů a prozkoumávání Marsu.

Deštivé pražské odpoledne jsme opustili plni nových zážitků a už teď jsme zvědaví, co nás bude čekat v příštím roce.

Zdeněk Malý, PS 8. března Jindřichův Hradec

Holešovští  Pionýři poznali Prahu i z ptačí perspektivy

Letošní celostátní akce Ledová Praha se uskutečnila v termínu  31. 1. – 2. 2. 2020.
Tato akce má již více než dvacetiletou tradici a je určena dětem nejen z pionýrských skupin, ale také dalších spolků, škol, středisek volného času, atd…
Na této akci jsme letos nechyběli ani my, členové PS M. Očadlíka Holešov.
V Praze jsme prožili opět prodloužený víkend plný zajímavých setkání, návštěv muzeí a výstav.
I když název Ledová Praha by předpokládal, že budeme v Praze mrznout a brodit se sněhem, opak byl pravdou. Celý víkend nás provázelo nádherné, téměř jarní počasí, sluníčko a výborná nálada.
V pátek jsme zavítali do poslanecké sněmovny, kde jsme na galerii sledovali jednání poslanců – právě se probíral zákon o odpadech.
S poslanecké sněmovny jsme zamířili na Karlovo náměstí, kde jsme se zúčastnili „Neviditelné výstavy“. Této akce jsme se zúčastnili poprvé a byla pro nás velkým zážitkem. Hodinu jsme strávili v prostředí, které je pro naše nevidomé občany běžné. V úplné tmě jsme procházeli bytem, ulicí, lesem, museli jsme také přejít most a na závěr jsme si v restauraci mohli objednat něco k pití. Tato hodina prožitá ve tmě byla pro většinu z nás jedním z největších zážitků letošní Ledové Prahy.
Odpolední program byl také velmi zajímavý, navštívili jsme opět Českou televizi na Kavčích horách. Tady jsme se dozvěděli o tom, jak se natáčí Zprávičky, a setkali jsme se zde také s moderátorem Jakubem a dramaturgem panem Kopeckým. Poté jsme se přesunuli na výstavu kulis, rekvizit a kostýmů z pohádky Anděl Páně. Moc se nám výstava líbila. Návštěva ČT byla pro nás také velmi zajímavá a odnesli jsme si spoustu krásných zážitků.
Sobotní program jsme zahájili návštěvou Pražského hradu. Podívali jsme se do chrámu Svatého Víta, prošli jsme se Zlatou uličkou a po starých zámeckých schodech jsme se dostali k metru na Malostranské náměstí.
Další naše putování Prahou vedlo na Staroměstské náměstí, kde jsme navštívili Staroměstskou radnici a vyšlapali jsme schody na Radniční věž, odkud byl nádherný výhled na celou Prahu.
Zbytek sobotního dne jsme strávili v Kongresovém centru na tradičním koncertu „Děti dětem“. Koncert se nám opět velmi líbil, vystoupily v něm různé soubory a jednotlivci, kteří byli úspěšní v rámci pionýrského Sedmikvítku.
S krásnými pocity jsme se vraceli večer na naše ubytování v Praze 6.
V neděli jsme se ráno museli co nejdříve sbalit a naložit věci do autobusu.
Potom jsme se vydali opět do centra prahy, prošli jsme si Kampu, navštívili Lennonovu zeď, Karlův most, muzeum Karlova mostu a na závěr naší procházky Prahou jsme se zúčastnili plavby „Pražskými Benátkami“. Projeli jsme se po Vltavě, navštívili Čertovku a zhlédli krásná pražská zákoutí. Tato projížďka byla krásnou tečkou za letošní Ledovou Prahou. Po obědě jsme se vydali na cestu domů. S Prahou jsme se loučili za deštivého počasí, ale velmi spokojeni a plni nových zážitků.
Děkujeme všem, kteří se na této akci podíleli a dík patří také našim vedoucím za krásné zážitky, které jsme společně v Praze prožili

členové PS Dr. M. Očadlíka, Holešov

Sušičtí pionýři v Praze

O pololetních prázdninách jsme se vydali do Prahy na celorepublikovou akci Ledová Praha. V pátek ráno jsme se rozloučili se všemi rodiči a vlakem vyjeli do Prahy. Byli jsme ubytovaní na základní škole na Pankráci. Navštívili jsme zajímavá muzea a místa. Jako první jsme si prohlédli miniatury, na které jsme koukali pomocí mikroskopů. Nejzajímavější byli velbloudi umístění v “očku“ jehly. Naše cesta pokračovala přes zubatku u Petřína k dalšímu muzeu. Bylo to muzeum NaFilm, ve kterém byly ukázány různé filmové triky. Den jsme zakončili v muzeu iluzí, kde jsme se mohli stát liliputem na židli nebo zažít defenestraci. V sobotu jsme dopoledne navštívili muzeum voskových figurín. Mohli jsme se vyfotit s Tomášem Garriguem Masarykem, Karlem IV. nebo s Michalem Jacksonem či Tomem Cruisem. Oběd jsme měli v Národním divadle od našeho táborového kuchaře Šáby. Odpoledne jsme naše instruktory poslali na Neviditelnou výstavu, aby si na hodinku vyzkoušeli život nevidomých. S dětmi jsme šli na Pražský hrad, na Žofín, na Petřín a na různá hřiště. Nejstarší děti  vyšly na Petřín pěšky a dokonce se podívaly na Prahu i z rozhledny. Vyvrcholením akce byl koncert DĚTI DĚTEM. Děti tancovaly nebo zpívaly. Jelikož Pionýr slaví letos 30 let samostatné nezávislé existence, tak jsme se také dozvěděli, jak tato léta probíhala. Na konci koncertu se zapálil třicetipatrový oheň. Ledová Praha byla zase skvělá a už se těšíme na příští rok!

Kudrlina – Karol Kremlíková, PS Otava Sušice

PS „Klub dětí“ Dobrovice v LEDOVÉ PRAZE

V sobotu 1. 2. 2020 jsme se již pošestnácté vypravili do „Ledové Prahy“. Tato akce je jednou z našich nejoblíbenějších. Mnohokrát jsme navštívili Národní muzeum, Policejní muzeum, Staroměstskou radnici, Petřín či Pražský hrad. Prozkoumali jsme Botanickou zahradu UK, Náprstkovo muzeum, Muzeum hudby, Muzeum kostek, Muzeum Karla Zemana, Národopisné muzeum, Muzeum voskových figurín, Muzeum figurín ocelových a mnohá další místa.
Pokaždé přifrčíme vlakem na Hlavní nádraží a vyrazíme za zábavou i poznáním. Tentokrát jsme měli v plánu objevit „Vyšehrad“. Cestou jsme to vzali přes Pankrác a obdivovali na střeše obchodního centra Arkády „Svět medůz“. Po poledni už naše parta procházela Táborskou bránou a mířila k Vyšehradu, kde nás u Cihelné brány čekala prohlídka spletitého systému kasemat (podzemní chodby pro rychlý přesun vojska, barokní opevnění). Potom následovala zastávka na Slavíně. Každý tu našel náhrobek se slavným jménem, které znal. (Někdo více, někdo méně, podle toho, jak dával pozor ve škole :o). ) Nechyběla procházka po hradbách s výhledem na Prahu. Vzpomněli jsme si na bájného Horymíra a jeho koně Šemíka. Putování Vyšehradem jsme zakončili na dětském hřišti. Chvilku si tam odpočinuli a pak už honem na vlak.

Děkujeme organizátorům, těšíme se zase za rok  :o).

Hanka Šilhavá, PS Klub dětí Dobrovice

Povedená tiskovka

Ve čtvrtek 23. ledna dopoledne proběhla tisková konference k 20. ročníku Ledové Prahy, 30. výročí obnovení samostatného Pionýra a k dalším tématům v krásných prostorách Malého zrcadlového sálu Rohanského paláce (MŠMT). Pozvání přijali například redaktoři z Českého rozhlasu, Rádia Blaník, České tiskové kanceláře i médií z oblasti dětí a mládeže jako Archa a Dětská tisková agentura. Kromě představitelů Pionýra na TK vystoupil i náměstek ministra ŠMT PhDr. Karel Kovář, Ph.D.

Nejen Ledovka

Jako každý rok byl program Ledové Prahy doplněn i o další přidružené aktivity a příležitosti. Účastníci mohli vyzkoušet např.

Velkou Ledovou soutěž – v pátém ročníku vědomostní soutěže o ceny od Pionýra a firmy MINDOK bude opět oceněno 100 nejúspěšnějších soutěžích, 50 z nich získalo hru Země na cestách.

Geocaching na Ledové Praze – hra pro „kačery“ byla tentokrát v duchu aktuálních výročí Jana Amose Komenského inspirována pražskými školami. Závěrečnou schránku s drobným dárkem nakonec „ulovilo“ 24 hledačů.

30 tras – spolupráce se společností Na kole i pěšky dala vzniknout 30 „ledovkovým“ trasám ve stejnojmenné turistické aplikaci. Ty provedly účastníky po místech v nabídce Ledové Prahy a ukázaly jim i další zajímavosti.