Co je to „greenwashing“?

…ne zelené mytí a praní, nýbrž cílené „zelené vymývání mozků“ spotřebitelů klamavou prezentací produktů jako šetrných k životnímu prostředí. Uvědomělá spotřeba je dnes na vzestupu, proto se mnoho firem snaží lživě „ozelenit“ své produkty i svou image, aniž by změnily svou filozofii.

Stačí nalakovat produkt nazeleno. U potravin a kosmetiky lze vměstnat do názvu a popisu produktu jednu z variací na slovo přírodní a pohrát si s grafikou tak, aby obsahovala odstíny zelené, listy, stromy, venkovskou krajinu a šťastná zvířata. Zkušený konzument podobným trikům nepodlehne, protože hledá loga a certifikace, kterými se označují produkty zodpovědné spotřeby, prověří složení, případně si online ověří značky, které nezná.

Větší dávky kritického myšlení a znalostí je potřeba k odhalení ne pouhých produktů, ale celých greenwashing strategií. Módní gigant H&M vydává kolekce z biobavlny, čímž chce naplnit poptávku po zelené módě. Uvědomělý zákazník se ale bude ptát i na to, jak bylo oblečení barveno, za jakých podmínek bylo vyrobeno, aby nakonec zmíněné značce vyčetl, že nadále protlačuje destruktivní trend tzv. fast fashion, tedy sezónní módy, která je sama o sobě zcela neudržitelná.

A co vy? Už jste se někdy zarazili třeba nad „zelenými“ projekty, kterými se chlubí zástupci fosilní energetiky? Ptali jste se, jak může McDonalds měnit pozadí svého loga na zelené s příběhem o environmentální uvědomělosti, když se firma navzdory slibům dále podílí na kácení amazonských pralesů? Spočítali jste si, že systém „kup tričko, a zasadíš strom“ je pro přírodu ztrátový? Pak jste odhalili některé z manipulativních praktik greenwashingu, skrze něž podniky zkouší zpeněžit vaši dobrou vůli.

Agnieszka Buchtová, lektorka environmentální výchovy