V Údolí krásných žab byla pohoda

Tento rozhovor s panem Jiřím Mařasem vznikl vlastně náhodou. Setkali jsme se na pionýrské tiskové konferenci letos v lednu, kde z neformálního povídání v závěru vyplynulo, že mimo jiné pracoval na natáčení filmu Údolí krásných žab (1973). To byl patrně náš první film, který se z valné většiny odehrává na pionýrském táboře. Slovo dalo slovo a dohodli jsme se na rozhovoru. V květnu si na nás pan Mařas udělal čas těsně předtím, než odjel na festival filmů pro mládež do Zlína, kam byl pozván jako pamětník natáčení s režisérem Karlem Zemanem. Naše povídání bylo plné vzpomínek na další filmy, třeba Noc na Karlštejně nebo Markétu Lazarovou, poskládali jsme ale i pár střípků z žabího údolí…

Jak film vlastně vznikl? Bylo cílem vytvořit angažovaný snímek o pionýrech, nebo prostě film o dětech na táboře?
Vlastně obojí, byla tenkrát poptávka natočit film o mládeži, o pionýrech, ale zároveň vznikal tenhle námět, takže by se film nejspíš točil tak jako tak. Barrandov měl tenkrát schéma, které musel plnit, že některé filmy mají být z průmyslu, další ze zemědělství, k tomu veselohra, něco historického, něco z války, a to se čím dál méně dodržovalo… A takových kladných filmů o mládeži a pro mládež moc nebylo, takže potřeba byla jak „shora“, tak u autorů i diváků.

Vybavíte si, jaká byla při natáčení atmosféra? Užili jste si legrace?
No, některé příhody se asi publikovat nedají… Bylo to ale tenkrát pohodové natáčení. O prázdninách a ještě byla taková doba, že se člověk nebál vyjít na ulici. Nekradlo se, byli jsme u vody. Já tam měl manželku jako zdravotní dozor, ta měla strach u té vody. Nějaké drobné úrazy samozřejmě byly, ale nic strašného. Natáčení s dětmi je vždycky napínavé…
Byl suchý rok, takže v srpnu nám každý den svítilo slunce, nebyl žádný ztrátový den.
Děti bydlely v Rakovníku, tam byly sice pod dohledem, ale stejně nebylo snadné je uhlídat. Holky přelézaly oknem ke klukům na pokoje a podobně. 🙂

Stanislav Rudolf je autorem námětu a scénáře, ale jeho kniha vyšla až rok po filmu. Tvořil vše současně, nebo knihu napsal až na základě ohlasů na film?
To už si přesně nepamatuju, ale myslím, že spíš až na základě úspěchu filmu napsal knihu. Ten film byl totiž opravdu úspěšný. Jak jsem říkal, moc jiných nebylo, kde by byl kolektiv dětí. Ostatně dodnes občas běží v televizi, tak se asi líbí.
Dnes už je to běžné, ale v té době to bylo ještě hodně neobvyklé, aby vznikla kniha podle filmu.

Vzpomenete si, jak se pracovalo s Vítězslavem Jandákem?
Ten působil velmi solidně, i když to byl ještě mladý kluk. Když jsem se s ním potkal nedávno, tak pořád vzpomíná na tenhle film, jaké to bylo pohodové natáčení, při pauzách se všichni opalovali u vody…

A co dětští herci? Ti se hledali v konkurzu?
Tehdy se chodilo po školách, protože jsme potřebovali určité typy a museli je najít. Byl tam třeba kluk s brýlemi, sportovní holka, silnější kluk…
Milada Vnuková, která hrála hlavní postavu Janu, byla už v  šestnácti letech taková hodně kultivovaná. Ale pokud vím, nikdo z nich u hraní nezůstal. Milada hrála, myslím, ještě v jednom filmu a dost.

Chci se zeptat na písničku Údolí krásných žab, protože některé naše oddíly si ji dodnes občas zazpívají. Pamatujete si, jak vznikala? Například jestli bylo více verzí, které se ladily, nebo se hned zalíbila?
S písničkou nebyl žádný problém. Skladatel Angelo Michailov nám tenkrát skládal hudbu k více filmům, měl tehdy dobré tvůrčí období. A Eduard Krečmer, autor textu, skládá dodnes. Jediné zadání měli, aby tam bylo slovo pionýři (tábor postaví…), ale ono to ani moc nebylo čím nahradit, vycházelo to i do hudby. Jinak si ji udělali po svém a líbila se.

Na závěr mě zajímá, jak vnímáte skutečnost, že Pionýr po téměř padesáti letech od natáčení pořád funguje, a dělá každý rok stovky táborů?
Na mě to působí dobře, jenom je škoda, že je toho tak málo. Když děti jen sedí u počítače, tak je to ještě pořád lepší, než když se chytí nějaké špatné party. Vždyť stačí kouknout dnešní televizi, kolik je v ní násilí. Takže cokoliv pro děti je dobré.


Jiří Mařas
Filmový produkční
Na filmu Údolí krásných žab pracoval jako zástupce vedoucího produkce (organizační zajištění natáčení)